Between Kinesphere and Atmosphere. Choreography by Sasha Waltz at the Berlin Jewish Museum
Entre kinesfera y atmósfera. Sobre la coreografía de Sasha Waltz en el Museo Hebreo de Berlín
Author
Wortelkamp, Isa
Abstract
The theoretical approach between aesthetics of the atmosphere proposed by Gernot Böhme and the lectures by Rodolf von Laban on «choreutics» permits us to develop a suggestive methodology to establish a number of sensitive dialogues between dance and architecture. Our intention, from the fi eld of dance studies, is to promote theawareness of the senses and the perception of movement in relation to the architectural space. We shall present theoretical-practical examples for this proposal together with the architecture of the Jewish Museum Berlin by Daniel Libeskind and the Dialogues 99 choreography by Sasha Waltz, both opened in June 1999. El acercamiento teórico entre la estética de la atmósfera propuesta por Gernot Böhme y las lecciones de Rodolf von Laban sobre «coréutica» nos permite desarrollar una sugerente metodología para establecer un número de diálogos sensitivos entre danza y arquitectura. Nuestra intención es contribuir, desde los estudios de danza, a unasensibilización de los sentidos junto a la percepción del movimiento a través del espacio arquitectónico. Ejemplifi caremos esta propuesta de carácter teórica-práctica junto a la arquitectura del Museo Hebreo de Berlín de Daniel Libeskind y la coreografía Diálogos 99 de Sasha Waltz inauguradas ambas en junio del año 1999.