Show simple item record

Los ojos del ejército. Sobre el origen del término vanguardia en la teoría del arte

dc.creatorGuerra Lage, María Cecilia
dc.date2005-12-31
dc.identifierhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/4220
dc.identifier10.7764/ais.38.239-249
dc.descriptionThis article holds two main objectives; on one side, to search for the origin of the militarist metaphore of the word vanguard, used to designate the cultural movements from the beginning of the 19th century. On the other side, to lay the necessary grounds needed to disclose the theorical implicances regarding the adoption of this term made by arts sociology. This two approaches lead to equal number of conclusions. First, that the rhetorical operation that allowed the ambivalence of the term vanguard was conceived during those historical moments in which arts and politics found themselves closely related. Second, that the use of the word vanguard in the field of arts surmises more than just a metaphor; it is the artistic movements explicit and consequent assumption of the pathos of fighting.en-US
dc.descriptionEste artículo tiene como objetivos por un lado, rastrear el origen de la metáfora militarista del término “vanguardia”, utilizado para designar a los movimientos culturales de principios de siglo; y por otro, sentar las bases para desentrañar las implicancias teóricas en la adopción del término de origen castrense por parte de la sociología del arte. Se accede a dos conclusiones. Primero, que la operación retórica que posibilitó la ambivalencia del término vanguardia se gestó durante los momentos históricos de cruce entre arte y política. Segundo, que el empleo de la palabra vanguardia en el terreno de las artes significa la asunción explícita y consecuente del pathos de la lucha por parte de los movimientos artísticos y la teoría.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/4220/3932
dc.rightsDerechos de autor 2019 <h4><strong>&nbsp;AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Est&eacute;ticas</strong></h4>es-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 38 (2005); 239-249en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 38 (2005); 239-249es-ES
dc.source0718-7181
dc.source10.7764/ais.38
dc.subjectVanguarden-US
dc.subjectAestheticsen-US
dc.subjectRevolutionsen-US
dc.subjectFrontlineen-US
dc.subjectShocken-US
dc.subjectVanguardiaes-ES
dc.subjectEstéticaes-ES
dc.subjectRevolucioneses-ES
dc.subjectAvanzadaes-ES
dc.subjectShockes-ES
dc.titleThe eyes of the army. About the origin of the term vanguard in art theoryen-US
dc.titleLos ojos del ejército. Sobre el origen del término vanguardia en la teoría del artees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record