Escultura chilena e identidad (1900-1970)
Author
Ivelic K., Radoslav
Abstract
During the XX century, Chilean sculpture displays a progressively het-erogeneous identity profile. On one hand, the cultural assimilation allows expression of themes related to our pre-Columbian cultural heritage, along with European culture contributions; and on the other hand, the sculpture production reveals a dual, oscillating and incomplete identity. The presence of outstanding women sculptors suggests the new appraisal of the feminine role in our country, in contrast to the first third of century. This presence is related to the terra mater and its potentiali-ties. Notwithstanding, by the mid-60's, the material is exhibited deprived of its attributes, unfolding our country's precariousness and the coexistence crisis that will happen in the last third of the century La escultura chilena muestra, durante el siglo XX, un perfil identitario progresivamente heterogéneo. Por una parte la asimilación cultural permite expresar temáticas relacionadas con nuestra herencia cultural precolombina, junto a los aportes de la cultura europea; por otra, la producción escultórica revela una identidad dual, oscilante e incompleta. La presencia de destacadas escultoras sugiere la nueva valoración del rol femenino en nuestro país, en contraste con el primer tercio de siglo. Esta presencia está relacionada con la terra mater y sus potencialidades. Sin embargo, a mediados de los años 60, la materia se muestra despojada de sus atributos, exponiendo la precariedad de nuestro país y la crisis de convivencia que sobrevendrá en el último tercio del siglo