dc.creator | Viviani Richard, María Teresa | |
dc.date | 1995-12-31 | |
dc.identifier | http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/6468 | |
dc.description | Basilical churches are usual ly considered the most representative expression of paleo-christian art. This is only applicable to Western christendom since the Edict of Milan, and it is a direct consequence of the influence of the architectural programme of Constantine. It is possible to demonstrate that there was a tendency to reject the concept of the temple in many early christian groups. Alongside this tendency, a metaphor that considered the temple as a spiritual construction was developed: the communnity itself constituted the temple. These early christians, held on to the tradition of celebrating the Eucharist in private homes called Christian houses. These have been recently registered by archeological studies. This trend coincides with the La tinamerican spirituality of post Vatican II and Puebla, a spirituality that stresses the family as the Domestic Church. This entails a simplified and more intimate form of evangelisation in which the indigenous dwelling can turn into a Christian house as that of the early years of Christianity. The primitiva Church has left usa quiet and attractive legacy with a tremendous inspiring force. | en-US |
dc.description | Normalmente se estima que las Iglesias basilicales son lo más representativo del arte paleocristiano. Esto es cierto a partir del Edicto de Milán, y si se considera sólo el occidente cristiano. Es consecuencia de una campaña arquitectónica dirigida personalmente por Constantino. ¿Qué pasó durante los trescientos años anteriores? Es posible demostrar la existencia de una mentalidad antitemplo en vastos sectores del cristianismo primitivo. Junto con esto, se desarrolla una metáfora que entiende el templo como construcción espiritual: la comunidad misma es el templo. Los cristianos se aferran a la tradición de celebrar la Eucaristía en casas particulares llamadas Casas Cristianas, documentadas hoy por la arqueología. Este estilo se entronca con la espiritualidad latinoamericana post-Vaticano II y Puebla, que privilegia la familia como Iglesia Doméstica, lo que lleva a promover la evangelización en una forma sencilla, familiar e íntima, en donde la vivienda vernácula puede reconvertirse en una Casa Cristiana, como la de los primeros siglos. La Iglesia primitiva nos ha dejado un testimonio algo olvidado, silencioso, pero atrayente y de mucha fuerza inspiradora. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Instituto de Estética. Facultad de Filosofía | es-ES |
dc.relation | http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/6468/6036 | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 28 (1995); 44-59 | en-US |
dc.source | AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 28 (1995); 44-59 | es-ES |
dc.source | 0718-7181 | |
dc.title | La "Casa Cristiana" de los Primeros Siglos: ¿Un Modelo de Arquitectura para el Catolicismo Latinoamericano actual? | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |