Obras de Arte y Experiencia de lo Bello
Author
Ivelic K., Radoslav
Abstract
The gradual distancing of the concept of beauty from that of art and their final separation which is characteristic of most contemporary works of art are a reflexion of the spiritual crisis experienced by the society that produces them. The concept of beauty has been replaced by other concept which have been unable to fill the empty spaces caused by the absence of beauty. Wrong conceptions about the escence of beauty also contribute to reinforce this situation. This work intends to establish certain distinctions in the creative process through the concepts of "techne", "ludus'' and "symbalon" and to propose a theory that will contribute to create the capacity to understand that the beautiful emerges in every work of art, in a new way, a unique creation, and inseparable from its significance. El distanciamiento paulatino y, finalmente, el divorcio entre arte y belleza, que se hace presente en las expresiones artísticas contemporáneas, demuestran la crisis espiritual de la sociedad actual, que se refleja tanto en el artista como en el apreciador. Lo bello ha sido substituido por otros conceptos, que no han podido llenar el vacío que se advierte en el hacer creativo. Las posiciones erróneas sobre la esencia de la belleza son también otro factor que contribuye a mantener esta situación. A través de los conceptos de tekhne, ludus y símbalon este estudio busca realizar distinciones en el modo del hacer creativo y presentar una teoría que contribuya a comprender que lo bello nace en cada obra de arte auténtica, de una manera nueva, irrepetible e inseparable de su significancia.