Schelling and the Romanticism
Schelling y el Romanticismo
Author
Veleva, Mariya
Abstract
Schelling’s aesthetic conception in the System of transcendental idealism can be seen as an attempt to a non-dogmatic, aesthetics restoration of such “strong structures” as God, truth and being, weakened definitely in Kant’s critical philosophy. The phenomenon of art attests that the Absolute is knowable and real. Following this, and precisely in this aesthetic restoration of the Absolute, the Romantic notion of Schelling’s transcendental philosophy is founded. I affirm that Romanticism delegates to Schelling the perfect instrument (organon) —the art—, for this restoration. Schelling is inspired in Romanticism to overcome the problems of subjective rationalism (Cartesian dualism and mechanicism, the one-dimensionality of the Fichtean self, and Kant’s separation of world to phenomenal and noumenal), and to make a step to positive philosophy or philosophy of life (Lebensphilosophie) in his later oeuvre. La concepción estética de Schelling en el Sistema del idealismo trascendental puede ser vista como un intento de restauración no dogmática, sino más bien estética de las “estructuras fuertes” como Dios, verdad y ser, ya definitivamente “debilitadas” en la filosofía crítica de Kant. El fenómeno del arte atestigua que el Absoluto sea cognoscible y real. Y en esta restauración estética del Absoluto está precisamente fundada la noción romántica de la filosofía trascendental de Schelling. Se afirma que justamente el Romanticismo delegue en sus manos el instrumento (órganon) perfecto —el arte— para la ejecución de esta restauración. Schelling se inspira primeramente en el Romanticismo para superar los problemas del racionalismo subjetivo (el dualismo y el mecanicismo cartesiano, la unidimensionalidad del Yo fichteano y la separación kantiana del mundo en fenomenal y noumenal), y para dar el paso hacia una filosofía positiva, o una filosofía de la vida(Lebensphilosophie) en su obra tardía