Show simple item record

Bananas y otros frutos del deseo: divas y subversiones en la performance de Ney Matogrosso

dc.creatorJarpa Manzur, María del Pilar del Pilar
dc.date2019-12-31
dc.identifierhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/8246
dc.identifier10.7764/aisth.66.10
dc.descriptionTaking into account the symbolic universe of the civic-military dictatorships of the Southern Cone as a context, this article seeks to reflect on the aesthetic and political implications of the figuration of the diva in the performance of local artists, through the case of Ney Matogrosso (1941) and his reappropriations of Carmen Miranda (1909-1955). From a feminist theoretical orientation in a postcolonial key, it is possible to suspect that the figuration of the diva is strategically infiltrated in its performance, from a network of aesthetic superposition that aim to destabilize the dominant symbolic order, rendering porous the boundaries between masculine and feminine, the political and the spectacular. The relevance of this study lies not only in the attempt to shed light on this “parody tinsel gesture” (Castillo 92) from its possible aesthetic effects, but also to contribute to the unexplored field of its (micro) political implications in the Latin American context.en-US
dc.descriptionTeniendo en cuenta el universo simbólico de las dictaduras cívico-militares del Cono Sur como contexto, el presente artículo busca reflexionar en torno a los alcances estéticos y políticos de la figuración de la diva en la performance de artistas locales, a través del caso de Ney Matogrosso (1941) y su reapropiación de Carmen Miranda (1909-1955). Desde una orientación teórica feminista en clave poscolonial, es posible sospechar que la figuración de la diva es estratégicamente infiltrada en su performance, desde una red de superposiciones estéticas que apuntan a desestabilizar el orden simbólico dominante, volviendo porosas las fronteras entre lo masculino y lo femenino, lo político y lo espectacular. La relevancia de este estudio reside no solo en la tentativa de dar luz a este “gesto paródico de oropel” (Castillo 92) desde sus posibles efectos estéticos, sino también aportar al campo poco explorado de sus implicaciones (micro) políticas en el contexto latinoamericano.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/8246/14201
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 66 (2019); 211-233en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 66 (2019); 211-233es-ES
dc.source0718-7181
dc.source10.7764/ais.66
dc.subjectdivases-ES
dc.subjecttravestismoes-ES
dc.subjectperformance de géneroes-ES
dc.subjectdictadiraes-ES
dc.subjectdivasen-US
dc.subjecttransvestismen-US
dc.subjectgender performanceen-US
dc.subjectdictatorshipen-US
dc.titleBananas and other Fruits of Desire: Divas and Subversions in the Performance of Ney Matogrossoen-US
dc.titleBananas y otros frutos del deseo: divas y subversiones en la performance de Ney Matogrossoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record