• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

The Two Spaces of Pornography or Susan Sontag’s Paradoxical Conservatism

Los dos espacios de la pornografía o el conservadurismo paradojal de Susan Sontag

Author
Lema Habash, Nicolás

Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/8384
10.7764/aisth.66.18
Abstract
Susan Sontag’s essay “The Pornographic Imagination” (1967) has been considered as one of the most relevant texts on pornography written in the 20th century. The essay has also been criticized for being excessively conservative and elitist. Here I propose that the conservative aspect of the theory of the pornographic imagination is implicitly based on the constitution of two spaces with well-defined limits, within which pornography is “produced”: the social space pertaining to high culture and the space of imagination. The argument’s focus on these specific spaces results in the radical transformation of what is understood by pornography: it is not the revealing of sexual explicitness, but a knowledge about death. Focusing the argument on these two spaces allows to consider Sontag’s conservatism from a paradoxical perspective, insofar as it does not refer to those objects traditionally understood as pornographic
 
“La imaginación pornográfica” de Susan Sontag (1967) ha sido sindicado como uno de los textos más relevantes sobre pornografía escritos en el siglo xx. También ha sido criticado como excesivamente conservador y elitista. Aquí propongo que el lado conservador de la teoría de la imaginación pornográfica se sustenta implícitamente en la constitución de dos espacios con límites bien definidos, al interior de los cuales se “produce” la pornografía: el espacio social de literatura de alta cultura y el espacio imaginario. La propia restricción del argumento a estos espacios específicos genera una transformación radical de lo que se comprende por pornografía: no es una exposición explícita de lo sexual, sino un saber sobre la muerte. A la vez, constreñir el argumento a estos espacios permite pensar el conservadurismo desde una lógica paradojal, ya que no refiere a los objetos que tradicionalmente se entienden como pornográficos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB