Susan Sontag. Writing, Cinephilia and the Cinema as a Device for Critical Thinking
Susan Sontag. Escritura, cinefilia y el cine como dispositivo de pensamiento crítico
Author
Valenzuela Prado, Luis Heriberto
Abstract
Susan Sontag’s essay work is based on the tension and critical discussion between Aesthetics, Culture, Morals and Politics. It is from this regard that she makes use of various objects, disciplines and theories from which her thinking is built. Cinema is one of these elements, working in the form of cinephilia as a “specific kind of love that cinema inspired”, and as a political device giving an account of the decadence of cinema, but also of its cultural and historical density. In this respect, this article does a bibliographical review of Susan Sontag’s essay work about cinema and cinephilia. From then on, this article seeks to articulate a reflection about cinema as a writing and critical and theoretical device. El trabajo ensayístico de Susan Sontag se basa en la tensión y discusión crítica entre estética, cultura, moral y política. En ese sentido, se vale de diversos objetos, disciplinas y teorías desde los cuales erige su pensamiento. Uno de estos es el cine, que opera como cinefilia, en tanto “specific kind of love that cinema inspired”, y como dispositivo político que da cuenta de la decadencia del cine, pero a la vez de su espesor cultural e histórico. En esa línea, este artículo realiza una revisión bibliográfica del trabajo ensayístico de Susan Sontag en torno al cine y la cinefilia. Desde ahí, se busca articular una reflexión en torno al cine como dispositivo de escritura y pensamiento crítico y teórico