Retrospective. Literary criticism in the 60’s and the cultural columns of Marcha
Retrospectiva: La critica literaria en los 60 y las columnas culturas de Marcha
Author
Pino, Mirian
Abstract
The purpose of this article is to summarize the conclusions of a discursive analysis of the weekly paper Marcha (Uruguay) during my postdoctoral work. A conscientious reading of the paper reveals literary criticism in 1960, present in the cultural columns, marked by the problems of marginal cultures and the consecration of «classic» authors. In this respect, two texts have been chosen to study Latin Americanism, the force of which was due to the revolutionary marks at the time. Carlos Martínez Moreno and Real de Azúa question the place of Latin American culture in occidental culture and propose several ways of approaching authors and books. The strategies observed show how the Marcha pedagogy was undertaken in order to educate readers, mainly comprised by the young middle class. Este artículo se propone evidenciar las conclusiones de un análisis discursivo realizado en torno al semanario Marcha de Uruguay durante la vigencia de mi beca postdoctoral. Una lectura atenta del semanario muestra la crítica literaria en 1960, alojada en sus columnas culturales, signada por la problemática de las culturas marginales y la consagración de autores «clásicos ». Para ello, se eligieron dos textos a fin de observar un latinoamericanismo cuya potencia se debía a la impronta revolucionaria del momento. Tanto Carlos Martínez Moreno como Real de Azúa se interrogan por el lugar de la cultura latinoamericana en la cultura occidental y proponen modos de acercamientos al estudio de autores y textos. Las estrategias que se visualizan muestran cómo se ejercía la pedagogía marchista destinada a formar a un público lector que, en su mayoría, estaba constituido por jóvenes de clase media