Show simple item record

dc.creatorJiménez, José
dc.date2003-12-31
dc.identifierhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/9728
dc.descriptionThis article postulates that we are witnessing the necessary birth of a new moral ofthe artistic activity or its dissolution. From its beginning, the notion ofModernity has been bound to the accomplishment of a project in time. But this project: a free and right society, with predominance ofrationality, has been postponed without being carried out. Just as a relegated promise. The ascending Une, the arrow oftime, is diluted. If Art is to survive as such, it has to be able to engage us in an experience of temporal plenitude, rescuing the beautiful moment within the indefinite árele of time we Uve in. The alternative is no longer between avant-garde or tradition; but on a formal and thematic compromise, with a new temporal sensitivity and a creative use (and, consequently, critical) ofthe images, or the dissappearance ofArt into technique, melted in that technocommunícative unit that constitutes the hyper-aesthetized languages ofthe mass culture.en-US
dc.descriptionEn este artículo se plantea que estamos asistiendo al necesario nacimiento de una nueva moral de la actividad artística o a su disolución. Desde sus inicios, la idea de Modernidad ha estado ligada a la realización de un proyecto en el tiempo. Pero ese proyecto: sociedad Ubre y justa, predominio de la racionalidad, ha ido dilatándose sin llegar a cumplirse. Como una promesa siempre relegada. La línea ascensional, la flecha del tiempo, se diluye. Para que el arte pueda seguir existiendo como tal ha de ser capaz de hacernos partícipes de una experiencia de plenitud temporal, como rescate del instante hermoso en el círculo indiferenciado del tiempo en que vivimos. La alternativa no es ya vanguardia o tradición, sino compromiso, formal y temático, con una nueva sensibilidad temporal, con un uso creativo (y, en consecuencia, crítico) de las imágenes. O desaparición del arte en la técnica, fundido en esa unidad técnico-comunicativa que constituye los lenguajes hiperestetizados de la cultura de masas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/9728/9072
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 36 (2003); 9-16en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 36 (2003); 9-16es-ES
dc.source0718-7181
dc.source10.7764/ais.36
dc.titleLa disolución del futuroes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record