Show simple item record

dc.creatorEspinosa Hernández, Patricia
dc.date2003-12-31
dc.identifierhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/9802
dc.descriptionIn Un año, Juan Emar (1893-1964) uses the apparent narrative strategy qf the intimate diary genre, but he conceptualizes it by means ofa crossing between the 1 ofthe narrator and the subject ofthe writing. Thus, the genre isfictionalized allowing that text, metatext and intertextualüy, unit andfragmentation, Man and God, interact like pieces ofa knowledge and ignorance gome, revelation and concealment. This tells us of a broken future, an unstable territory that can only be crossed by means ofa wishing machinen/ that rambles continuously by the limit ofthe abyss. Writing a life dairy is a mimic ofreality, that is to soy, afiction that indulges in the ludic character, the artífice exhibition, and the permanent confrontation betweenfiction and reality. Emar creates afiction and simultaneously exposes the création ofthisfiction to stand out the artífice character ofthefiction, and, at the same time, emphasize thefictionality ofthe extráliterary reality.en-US
dc.descriptionUn año deJuan Emar (1893-1964) tiene como estrategia narrativa aparente el género diario íntimo, pero lo problematiza por medio del cruce entre el yo que narra y el tema de la escritura, con el cual el género se ficcionaliza, permitiendo que texto, metatexto e intertextualidad, unidad y fragmentación, Hombre y Dios, interactúen como piezas de un juego de conocimiento e ignorancia, revelación y ocultación. Esto nos habla de un devenir quebrado, de un territorio inestable que solo puede ser recorrido por medio de una maquinaria deseante que continuamente deambula al límite del abismo. Escribir un diario de vida, es un simulacro de realidad; es decir, una ficción que se complace en el carácter lúdico, la exposición del artificio y la confrontación permanente entre ficción y realidad. Emar crea una ficción y simultáneamente expone la creación de esta ficción para destacar el carácter de artificio de la ficción y a la vez enfatizar la ficcionalidad de la realidad extraliteraria.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/9802/9114
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 36 (2003); 108-115en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 36 (2003); 108-115es-ES
dc.source0718-7181
dc.source10.7764/ais.36
dc.titleUn año de Juan Emar: intertextualidades, metatextualidades y ontologia del fragmento .es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record