Show simple item record

dc.creatorLeiva Q., Gonzalo
dc.date2003-12-31
dc.identifierhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/9808
dc.descriptionThis research work is structured around the aesthetic refiection on four female photographers' corpus, that are imprintingfeminine traces in the XXth Century Chilean. I refer to Teresa Carvallo, Carmen Ossa, Gertrudis de Moses and Paz Errázuriz. Each of them emphasizes the cultural representation aware ofits time, with a consistent visuality that lies suspended between the fibers of subjectivity and the marked symbolic features which represent what theyfeel bound to.To these creators, photography constitutes an instrument ofresistance and unveiling of the depths ofl, a personal process ofright opinión infront ofthe world. From such an heterogenous photographic-visual patrimony, we conclude some precise aesthetic variants: inspirationjertility, vitality, receptivity, significance ofthe concrete. All these elements redesign and put at stake the patriarchal visión ofhistory and the photographic reception in our country.en-US
dc.descriptionEl trabajo de investigación se articula en torno a la reflexión estética de cuatro corpus de fotógrafas, que van marcando huellas femeninas en la cultura chilena del siglo XX. Me refiero a Teresa Carvallo, Carmen Ossa, Gertrudis de Moses y Paz Errázuriz. Cada una destaca la representación cultural atenta a su tiempo, con una visualidad consistente que se encuentra suspendidas entre las fibras de subjetividad y las marcadas trazas simbólicas de representación de aquello a que se sienten unidas.La fotografía para estas creadoras se constituye en instrumento de resistencia y develamiento de las honduras del yo, proceso personal de "recta opinión" frente al mundo. Se colige de tan heterogéneo patrimonio fotográfico-visual algunas variantes estéticas precisas: inspiración, fecundidad, vitalidad, receptividad, significatividad de lo concreto. Todos elementos que rediseñan y ponen en crisis la patriarcal visión de la historia y recepción fotográfica en nuestro país.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/9808/9120
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 36 (2003); 138-149en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 36 (2003); 138-149es-ES
dc.source0718-7181
dc.source10.7764/ais.36
dc.titleMujeres y fotografia: la visibilidad de lo femeninoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record