The Breakthrough and Innovative Effectiveness of the Appropriation Maneuverin the Context of Modern Latin American Art
La eficacia rupturista e innovadora de la maniobra de apropiación en el contexto del arte moderno latinoamericano
Author
Pavez, Carolina
Abstract
This article seeks to reveal possible conceptual crystallizations that could stop the reflection around the procedures of artistic appropriation. For this, the idea of a supposed pure artistic modernity and stripped of its past is reconsidered as well as the tacit belief that some specific style, element or operation is, in itself, sufficient to verify the modernity of the works is evaluated. However, by virtue of examining its modern jurisdiction, it distinguishes and examines whether the artistic proposals reconverted the available resources (transformative appropriation), whether they constructed versions of some hegemonic style (coupled appropriation), or whether they established diatribes attached to their referent (critical appropriation). Este artículo busca revelar posibles cristalizaciones conceptuales que pudieran detener la reflexión en torno a los procedimientos de apropiación artística. Para ello, se reconsidera la idea de una supuesta modernidad artística pura y despojada de su pasado, y se evalúa la creencia tácita de que algún estilo, elemento u operación específica es, en sí mismo, suficiente para constatar la modernidad de las obras. Con todo, y en virtud de examinar su fuero moderno, distingue y examina si las propuestas artísticas reconvirtieron los recursos disponibles (apropiación transformadora), si edificaron versiones de algún estilo hegemónico (apropiación acoplada), o si establecieron diatribas apegadas a su referente (apropiación crítica).