The Body of Terror: The Evil Genius in The Silent House
El cuerpo del terror: el genio maligno en La Casa Muda
Author
Hermosilla Órdenes, Estefanía Paz
Abstract
This paper investigates the nature of the ghost and terror into philosophical thought, and how it allows us to reconsider, in the field of epistemology, the experience of terror in the perception, understanding and knowledge about reality. This analysis is developed, firstly, by means of the recovering of the evil genius figure mentioned in the Metaphysical Meditations by Rene Descartes, which provides a key to reconsider terror as an element present in the conformation of subjectivity. Besides that, it is based on the considerations on Jacques Derrida’s cinema as a device for the production of spectra, meanwhile it allows us to understand the figure of the ghost as that which disrupts and alters the reality. Both lines of study converge in the analysis of the Uruguayan horror
film The Silent House, directed by Gustavo Hernández, which opens the possibility of appreciating how terror is a bodily experience that allows the subject to access a new understanding of himself and his world. El presente artículo indaga en torno a la naturaleza del fantasma y el terror dentro del pensamiento filosófico, y cómo ello permite reconsiderar en el ámbito de la epistemología, la experiencia del terror en la percepción, comprensión y conocimiento de la realidad. Dicho análisis se plantea, por un lado, por medio de la recuperación de la figura del genio maligno mencionada en las Meditaciones metafísicas de René Descartes, que proporcionan una clave para reconsiderar el terror como elemento presente en la conformación de la subjetividad; y, por otro lado, en las consideraciones sobre el cine de Jacques Derrida como dispositivo de producción de espectros, en tanto permite comprender la figura del fantasma como aquello que irrumpe y altera la realidad. Ambas líneas de estudio convergen en el análisis de la película de terror uruguaya La casa muda, del director Gustavo Hernández, que abre la posibilidad de apreciar cómo el terror es una experiencia corporal que permite al sujeto acceder a una nueva comprensión de sí mismo y su mundo.