Transposition of El húsar de la muerte of Pedro Sienna by La Patogallina Collective
Transposición de El Húsar de la Muerte de Pedro Sienna por el colectivo La Patogallina
Author
Sapiaín Caro, Isabel Andrea
Cortez Cid, Carla
Abstract
This work analyzes the “adaptation” of the film El húsar de la muerte of Pedro Sienna made by La Patogallina collective. It explores the link between both pieces from the transposition viewpoint, the relationship between the silent cinematographic language and the theatrical one, and the political aftermaths of the theater piece. For such reasons, it notes the success achieved by the movie, the popularity of the character Manuel Rodriguez, the characteristics of the play and the narrative and aesthetics operations of the transposition. With this, La Patogallina would build a piece that celebrates both the silent cinema code from the theatrical language and the figure of Manuel Rodriguez, updating its political meaning and that of its fight in contemporary Chile. Este trabajo analiza la “adaptación” del filme El húsar de la muerte de Pedro Sienna, realizada por el colectivo La Patogallina. Se explora el vínculo entre ambas obras desde la transposición; la relación entre el lenguaje cinematográfico silente y el teatral, así como los alcances políticos de la obra de teatro. Para ello, se repara en la celebridad de película, en la popularidad del personaje Manuel Rodríguez, en las características de la obra de teatro y en las operaciones narrativas y estéticas de la transposición. Con ello, La Patogallina construiría una pieza que homenajea tanto el código del cine silente desde el lenguaje teatral como a la figura de Manuel Rodríguez, actualizando su sentido político y el de su lucha en el Chile contemporáneo.