• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Revista de Historia Social y de las Mentalidades
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Revista de Historia Social y de las Mentalidades
  • View Item

DISPERSION AND TRACES: AUDIOVISUAL FILES IN CUATREROS (ALBERTINA CARRI, 2016)

DISPERSIÓN Y RASTROS: ARCHIVOS AUDIOVISUALES EN CUATREROS (ALBERTINA CARRI, 2016);
DISPERSÃO E TRAÇOS: ARQUIVOS AUDIOVISUAIS EM CUATREROS (ALBERTINA CARRI, 2016)

Author
Dávila, Ignacio Del Valle

Seliprandy, Fernando

Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/historiasocial/article/view/4370
10.35588/rhsm.v24i1.4370
Abstract
The article analyzes the uses of audiovisual and written archives in the film Rustlers (2016) by Argentinean filmmaker Albertina Carri. Years after The blonds (2003), she reflects once again on the memory of the authoritarian past of her country, but this time crossing a subjective search in voice over with the visual heritage of the 1970s. The book Isidro Velázquez: formas prerrevolucionarias de la violencia, published in 1968 by his father, the disappeared sociologist Roberto Carri, is the starting point around which personal questions and heterogeneous archival materials gravitate. Our hypothesis is that in Rustlers there is a dialectic between dispersion and aesthetic form, ruin and trace that unfolds in an archival kaleidoscope that reframes that history of violence.
 
El artículo analiza los usos de los archivos audiovisuales y escritos en el filme Cuatreros (2016) de la argentina Albertina Carri. La cineasta, años después del hito Los Rubios (2003), vuelve a reflexionar sobre la memoria del pasado autoritario de su país, pero esta vez entrecruzando la indagación subjetiva en voz over con el acervo visual de los 1970. El libro Isidro Velázquez: formas prerrevolucionarias de la violencia, publicado en el 1968 por su padre, el sociólogo desaparecido Roberto Carri, es el punto de partida alrededor del cual gravitan las búsquedas personales y los heterogéneos materiales de archivo. Nuestra hipótesis es que hay en Cuatreros una dialéctica entre dispersión y forma estética, ruina y rastro que se despliega en un caleidoscopio archivístico que resitúa la mirada sobre aquella historia de violencia.
 
O artigo analisa o uso de arquivos audiovisuais e escritos no filme Cuatreros (2016) da argentina Albertina Carri. O cineasta, anos após o marco de Los Rubios (2003), reflete novamente sobre a memória do passado autoritário de seu país, mas desta vez cruzando a investigação subjetiva em voz alta com a herança visual da década de 1970. O livro Isidro Velázquez: forms A violência pré-revolucionária, publicada em 1968 por seu pai, o falecido sociólogo Roberto Carri, é o ponto de partida em torno do qual gravitam buscas pessoais e materiais de arquivo heterogêneos. Nossa hipótese é que em Cuatreros existe uma dialética entre dispersão e forma estética, ruína e traço que se desdobram em um caleidoscópio de arquivo que redefine o olhar sobre a história da violência.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB