• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Journal of Oral Research
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Journal of Oral Research
  • View Item

Crowding of anterior teeth and bullying in schoolchildren.

Apiñamiento de dientes anteriores y bullying en escolares.;
;

Author
Rivera-Montoya, Irma

Saldaña-Carranza, Valerie

Carruitero, Marcos J.

Full text
http://www.joralres.com/index.php/JOR/article/view/joralres.2020.031
10.17126/joralres.2020.031
Abstract
Objective: To compare the crowding of anterior teeth in schoolchildren with and without experience of bullying. Materials and Methods: A prospective, cross-sectional, comparative and observational study was conducted in two educational institutions, one public and one private; The sample consisted of 218 schoolchildren between 11 and 16 years of age. Dental crowding was evaluated in the upper and lower anterior sector using Little's irregularity index. To diagnose bullying, a previously validated questionnaire was applied, with dichotomized questions. The comparison between crowding in patients with and without experience of bullying was evaluated with the U-Mann Whitney statistical test. Results: Statistically significant differences in the amount of crowding (p<0.05) were found. The average crowding for the group subjected to bullying was 11.6 +/- 9.4 mm and in the group without bullying was 9.1+/- 7.9 mm. Conclusion: There was a higher amount of dental crowding in schoolchildren subjected to bullying compared to schoolchildren with no bullying.
 
Objetivo: Comparar el apiñamiento de dientes anteriores en escolares con y sin experiencia de acoso escolar (bullying). Material y Métodos: Se realizó un estudio prospectivo, transversal, comparativo y observacional en dos instituciones educativas, una pública y otra privada; La muestra estuvo conformada por en 218 escolares entre 11 y 16 años de edad. El apiñamiento dental se evaluó en el sector anterior superior e inferior utilizando el índice de irregularidad de Little. Para diagnosticar acoso escolar, se aplicó un cuestionario validado previamente, con preguntas dicotomizadas. La comparación entre el apiñamiento en pacientes con y sin experiencia de acoso escolar se evaluó con la prueba estadística U-Mann Whitney. Resultados: Se encontraron diferencias estadísticamente significativas la cantidad de apiñamiento (p<0.05). El apiñamiento promedio para el grupo sometido a acoso escolar fue de 11.6 +/- 9.4 mm y en el grupo sin acoso escolar fue de 9.1 +/- 7.9 mm. Conclusion: Hubo un mayor grado de apiñamiento dental en los escolares sometidos al acoso escolar en comparación con los escolares sin acoso escolar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB