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Apiñamiento de dientes anteriores y bullying en escolares.;
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dc.creatorRivera-Montoya, Irma
dc.creatorSaldaña-Carranza, Valerie
dc.creatorCarruitero, Marcos J.
dc.date2020-06-30
dc.date.accessioned2020-09-28T11:16:27Z
dc.date.available2020-09-28T11:16:27Z
dc.identifierhttp://www.joralres.com/index.php/JOR/article/view/joralres.2020.031
dc.identifier10.17126/joralres.2020.031
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/153677
dc.descriptionObjective: To compare the crowding of anterior teeth in schoolchildren with and without experience of bullying. Materials and Methods: A prospective, cross-sectional, comparative and observational study was conducted in two educational institutions, one public and one private; The sample consisted of 218 schoolchildren between 11 and 16 years of age. Dental crowding was evaluated in the upper and lower anterior sector using Little's irregularity index. To diagnose bullying, a previously validated questionnaire was applied, with dichotomized questions. The comparison between crowding in patients with and without experience of bullying was evaluated with the U-Mann Whitney statistical test. Results: Statistically significant differences in the amount of crowding (p<0.05) were found. The average crowding for the group subjected to bullying was 11.6 +/- 9.4 mm and in the group without bullying was 9.1+/- 7.9 mm. Conclusion: There was a higher amount of dental crowding in schoolchildren subjected to bullying compared to schoolchildren with no bullying.en-US
dc.descriptionObjetivo: Comparar el apiñamiento de dientes anteriores en escolares con y sin experiencia de acoso escolar (bullying). Material y Métodos: Se realizó un estudio prospectivo, transversal, comparativo y observacional en dos instituciones educativas, una pública y otra privada; La muestra estuvo conformada por en 218 escolares entre 11 y 16 años de edad. El apiñamiento dental se evaluó en el sector anterior superior e inferior utilizando el índice de irregularidad de Little. Para diagnosticar acoso escolar, se aplicó un cuestionario validado previamente, con preguntas dicotomizadas. La comparación entre el apiñamiento en pacientes con y sin experiencia de acoso escolar se evaluó con la prueba estadística U-Mann Whitney. Resultados: Se encontraron diferencias estadísticamente significativas la cantidad de apiñamiento (p<0.05). El apiñamiento promedio para el grupo sometido a acoso escolar fue de 11.6 +/- 9.4 mm y en el grupo sin acoso escolar fue de 9.1 +/- 7.9 mm. Conclusion: Hubo un mayor grado de apiñamiento dental en los escolares sometidos al acoso escolar en comparación con los escolares sin acoso escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherFacultad de Odontología, Universidad de Concepción, Chile.en-US
dc.relationhttp://www.joralres.com/index.php/JOR/article/view/joralres.2020.031/768
dc.rightsCopyright (c) 2020 Journal of Oral Researchen-US
dc.rightshttp://www.joralres.com/index.php/JOR/authorDashboard/submission/1180en-US
dc.sourceJournal of Oral Research; Vol 9 No 3: May-June; 162-165es-ES
dc.sourceJournal of Oral Research; Vol 9 No 3: May-June; 162-165en-US
dc.source0719-2479
dc.source0719-2460
dc.titleCrowding of anterior teeth and bullying in schoolchildren.en-US
dc.titleApiñamiento de dientes anteriores y bullying en escolares.es-ES
dc.titlept-BR
dc.titlept-PT
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeCommunicationen-US


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