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Application of the energy audit methodology on the thermal envelope in a building for educational use in Madrid

Aplicación de la metodología de auditoría energética sobre la envolvente térmica en un edificio de uso docente en Madrid

Author
Larrumbide Gómez-Rubiera, Enrique 

Gallego Sánchez-Torija , Jorge

Bedoya Frutos, César

Full text
http://revistadelaconstruccion.uc.cl/index.php/RDLC/article/view/2017
10.7764/RDLC.18.1.145
Abstract
An energy audit is a useful tool that sets out possibilities for improvement, optimization and energy saving. For the study of the thermal envelope, it is useful to use energy simulation tools that use suitably validated reference climates and simulation procedures. The results of the Unified Lider Calener Tool (HULC), and its subsequent processing of results, allow intervention priorities to be established aimed at aiding the energy manager of the building when proposing energy reform measures involving a degree of economic savings, so that the proposed investments allow a reasonable payback period. A teaching center has been chosen as a case study because presenting a tool that allows to save on energy consumption and quantify the payback terms of the investments is relevant. This paper quantifies the payback periods of the investments to be made to improve the thermal envelope of the building. To this end, the case study building was modeled and an economic analysis was carried out, which led to the conclusion that the most beneficial action is the replacement of the windows.
 
La auditoría energética es una herramienta útil que plantea posibilidades de mejora, optimización y ahorro de energía. Para el estudio de la envolvente térmica, es útil el uso de herramientas de simulación energética que empleen climas de referencia y procedimientos de simulación que se encuentren suficientemente validados. Los resultados que arroja la Herramienta Unificada Lider Calener (HULC), y su procesado posterior de resultados, permiten establecer prioridades de intervención que supongan una ayuda para el gestor energético del edificio a la hora proponer medidas de reforma energética que supongan un nivel de ahorro económico, de manera que las inversiones que se planteen supongan unos plazos razonables de amortizaciones. Como estudio de caso se escoge un centro docente, porque se considera que una herramienta que permita facilitar un ahorro en el consumo de energía y que cuantifique los plazos de amortización de las inversiones a realizar resulta relevante. Este documento cuantifica los períodos de retorno de las inversiones a realizar para mejorar la envolvente térmica del edificio. Para ello se modeló el edificio estudio de caso y se hizo un análisis económico que llevó a la conclusión de que lo más beneficioso es la sustitución de las ventanas.
 
Metadata
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