Sexual Child Abuse: Understanding and Representing Clinical Practices within Mental Health Practices
Abuso Sexual Infantil (ASI): Comprensiones y Representaciones Clínicas desde las prácticas de Salud Mental
Author
Magaña, Irene
Ramírez, Carlos
Menéndez, Luciano
Abstract
This study investigates Sexual Child Abuse (SCA) in its clinical context, including its representational, conceptual, and cultural expressions. Working with professionals of institutions, following an analytic yet understanding method, this study traces their approaches at the clinical level as well as intervention policies. Methodologically, the investigation is observational, analytic, and longitudinal, and qualitative design study, including two temporal cohorts (2005-2006 and 2011-2012). These methods were chosen to acquire better knowledge regarding the strategies used in clinics. Relevant results include: excessive tendencies to treat the matter as a juridical case and as pathology; the need for interdisciplinary work; the difficulty of repairing and preventing; the presence of discontent and unease in professionals related to their work; social relations in the presence of SCA of an authoritarian type; and the devastating psychic damage, both direct and indirect, in its victims. Este artículo presenta una investigación, realizada en dos etapas, que estudia al Abuso Sexual Infantil (ASI) como fenómeno clínico, enmarcada en sus expresiones representacionales, conceptuales y culturales. Interroga a profesionales de instituciones que trabajan con abuso, trazando un itinerario analítico comprensivo de abordajes tanto clínicos, como de políticas de intervención desarrolladas. Metodológicamente realizamos un estudio observacional, analítico y longitudinal ambispectivo, con diseño cualitativo, aplicado en dos cohortes de tiempo (2005-2006 y 2011-2012), para profundizar el conocimiento de comprensiones y estrategias clínicas que profesional e institucionalmente han abordado al ASI. Sus resultados destacan: sobrejudicialización y sobrepatologización del ASI, necesidad de profundizar el trabajo interdisciplinario, dificultades del abordaje individual de reparación y prevención, desasosiego y malestar subjetivo de los profesionales, presencia social y mantención de situaciones de abuso con patrones de género predominantemente autoritarios, y devastador daño psíquico de víctimas directas e indirectas.