• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Adolfo Ibañez
  • Síntesis Revista de Filosofía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Adolfo Ibañez
  • Síntesis Revista de Filosofía
  • View Item

EL PAPEL DE LA KATHARSIS EN EL PROGRAMA ARISTOTÉLICO DE EDUCACIÓN MUSICAL. SU RELACIÓN CON LA FUNCIÓN LÚDICA Y CON LA EDUCATIVA DE LA MOUSIKĒ

THE ROLE OF KATHARSIS IN THE ARISTOTELIAN PROGRAM OF MUSICAL EDUCATION. ITS RELATION WITH THE PLAYFUL AND THE EDUCATIONAL FUNCTIONS OF MOUSIKĒ

Author
Suñol, Viviana

Full text
https://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/245
10.15691/0718-5448Vol1Iss2a245
Abstract
La mousikē (μουσική) es el núcleo del programa educativo que Aristóteles diseña en la Política para el mejor régimen. El filósofo le asigna a esta disciplina diferentes funciones y propone una consideración jerárquica de ellas. Aunque men­ciona explícitamente tres propósitos musi­cales, a saber, el juego, la educa­ción y el ocio, en el últi­mo capítulo de la obra refiere a la katharsis (κάθαρσις) como una función diferen­ciada, cuyo vínculo con las restantes no precisa (Pol. 1341b38-40). Mi propósito en el presente trabajo es mostrar que resulta proble­mático determinar el lugar que ocupa la katharsis en el esquema de las funciones musicales que Aristó­teles bosqueja en Pol. VIII 3, 5-7, en espe­cial, en relación con la función lúdica y con la educativa. En tal sentido, intentaré demostrar que su posición oscila entre ambas y que, en el caso particular de los ciuda­danos del mejor régimen, la función ética es condición de la katharsis. Con vistas a ello, analizaré los pasajes de Pol. VIII 5-7 en los que el filósofo tácita o explícita­mente refiere a este término, con especial aten­ción a la valiosa y singular considera­ción general sobre su signifi­cado, que ofrece en Pol. 1342a5-15.
 
Mousikē (μουσική) is the core of the educational pro­gram that Aristotle designs in Politics for the best re­gime. The philosopher assigns to this discipline differ­ent functions and proposes a hierarchical considera­tion of them. Although he explicitly mentions three musical purposes, namely, play, education and leisure, in the last chapter of the work refers to katharsis (κάθαρσις) as a differentiated function, whose relation with the others does not precise (Pol. 1341b38-40). My purpose in this pa­per is to show that it is problematic to determine the place that katharsis occupies in the scheme of musical functions that Aristotle draws in Pol. 8. 3, 5-7, especially in relation to the playful and the educational functions. In this sense, I will try to demonstrate that its position oscillates be­tween them and that, in the particular case of the citizens of the best regime, the ethical function is a condition of ka­tharsis. To achieve this pur­pose, I will analyze the passages in Pol. 8. 5-7 in which the philosopher tacit or explicitly refers to katharsis, with special attention to the valuable and singular general consideration of its mean­ing that he presents in Pol. 1342a5-15.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB