Show simple item record

THE ROLE OF KATHARSIS IN THE ARISTOTELIAN PROGRAM OF MUSICAL EDUCATION. ITS RELATION WITH THE PLAYFUL AND THE EDUCATIONAL FUNCTIONS OF MOUSIKĒ

dc.contributores-ES
dc.contributoren-US
dc.creatorSuñol, Viviana
dc.date2018-12-17
dc.date.accessioned2020-10-08T16:06:02Z
dc.date.available2020-10-08T16:06:02Z
dc.identifierhttps://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/245
dc.identifier10.15691/0718-5448Vol1Iss2a245
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/154614
dc.descriptionLa mousikē (μουσική) es el núcleo del programa educativo que Aristóteles diseña en la Política para el mejor régimen. El filósofo le asigna a esta disciplina diferentes funciones y propone una consideración jerárquica de ellas. Aunque men­ciona explícitamente tres propósitos musi­cales, a saber, el juego, la educa­ción y el ocio, en el últi­mo capítulo de la obra refiere a la katharsis (κάθαρσις) como una función diferen­ciada, cuyo vínculo con las restantes no precisa (Pol. 1341b38-40). Mi propósito en el presente trabajo es mostrar que resulta proble­mático determinar el lugar que ocupa la katharsis en el esquema de las funciones musicales que Aristó­teles bosqueja en Pol. VIII 3, 5-7, en espe­cial, en relación con la función lúdica y con la educativa. En tal sentido, intentaré demostrar que su posición oscila entre ambas y que, en el caso particular de los ciuda­danos del mejor régimen, la función ética es condición de la katharsis. Con vistas a ello, analizaré los pasajes de Pol. VIII 5-7 en los que el filósofo tácita o explícita­mente refiere a este término, con especial aten­ción a la valiosa y singular considera­ción general sobre su signifi­cado, que ofrece en Pol. 1342a5-15.es-ES
dc.descriptionMousikē (μουσική) is the core of the educational pro­gram that Aristotle designs in Politics for the best re­gime. The philosopher assigns to this discipline differ­ent functions and proposes a hierarchical considera­tion of them. Although he explicitly mentions three musical purposes, namely, play, education and leisure, in the last chapter of the work refers to katharsis (κάθαρσις) as a differentiated function, whose relation with the others does not precise (Pol. 1341b38-40). My purpose in this pa­per is to show that it is problematic to determine the place that katharsis occupies in the scheme of musical functions that Aristotle draws in Pol. 8. 3, 5-7, especially in relation to the playful and the educational functions. In this sense, I will try to demonstrate that its position oscillates be­tween them and that, in the particular case of the citizens of the best regime, the ethical function is a condition of ka­tharsis. To achieve this pur­pose, I will analyze the passages in Pol. 8. 5-7 in which the philosopher tacit or explicitly refers to katharsis, with special attention to the valuable and singular general consideration of its mean­ing that he presents in Pol. 1342a5-15.en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Adolfo Ibáñez - Adolfo Ibáñez Universityes-ES
dc.relationhttps://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/245/231
dc.rightsCopyright (c) 2018 Viviana Suñoles-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceSíntesis. Revista de Filosofía; Vol. 1, Núm. 2 (2018): Metafísica, filosofía práctica y naturaleza en la Filosofía Antigua (Ed. asociada, Gabriela Rossi.); 122-137es-ES
dc.source2452-4476
dc.source2452-4476
dc.subjectkatharsis; emociones; mousikē; política; educación; éticaes-ES
dc.subjectkatharsis; emotions; mousikē; politics; education; ethicsen-US
dc.titleEL PAPEL DE LA KATHARSIS EN EL PROGRAMA ARISTOTÉLICO DE EDUCACIÓN MUSICAL. SU RELACIÓN CON LA FUNCIÓN LÚDICA Y CON LA EDUCATIVA DE LA MOUSIKĒes-ES
dc.titleTHE ROLE OF KATHARSIS IN THE ARISTOTELIAN PROGRAM OF MUSICAL EDUCATION. ITS RELATION WITH THE PLAYFUL AND THE EDUCATIONAL FUNCTIONS OF MOUSIKĒen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record