NATURAL KNOWLEDGE AND DISCURSIVE KNOWLEDGE WITH RESPECT TO THE SENSIBLE GOOD IN AQUINAS
CONOCIMIENTO NATURAL Y CONOCIMIENTO DISCURSIVO RESPECTO DEL BIEN SENSIBLE EN TOMÁS DE AQUINO
Author
Reyes, Beatriz
Full text
https://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/11110.15691/0718-5448Vol4Iss2a111
Abstract
Saint Thomas distinguishes sensitive appetites according to a preceding knowledge which may either be apprehension and immediate judgment of something good delightful to the senses according to the nature of the senses, or an estimate of convenience or usefulness, which implies comparing something good surrounded by circumstances —or accompanied or mediated by sorrow— with some future good that may be delightfull to the senses. This estimate, even in animals, implies a proximity to reason, which in man may be called particular reason. These different ways of knowledge of the sensible good through the senses echo the distinction between ut natura and ut ratio that Aquinas applies to spiritual knowledge and volition, though in this context, natura also means a closer proximity to the physical nature and a further distance from reason. Santo Tomás distingue los apetitos sensibles según un conocimiento precedente que puede ser la aprehension y juicio inmediato de un bien deleitable segun la misma nat uraleza de los sentidos; o una estimación de conveniencia o utilidad, la cual supone comparar algo bueno rodeado de circunstancias —o que puede ir acompañado o mediad o por el dolor— con un bien deleitable futuro. Esta estimación, incluso en el animal, implica la proximidad a la razón, y en el hombre puede Ilamarse razón particular. En esta distinción de modos del conocimiento sensorial del bien sensible resuena la de ut natura y ut ratio que utiliza el Aquinate respecto del conocimiento y la volición espirituales, aunque en este ámbito ut natura significa también mayor proximidad a la naturaleza corporea y mayor lejania de la razon.