The theatre in La Paz at the end of the 18th century and the Enlightenment project
El teatro en La Paz a fines del siglo XVIII y el proyecto de la Ilustración
Author
Eichmann Oehrli, Andrés
Abstract
We have very little information about the theatrical practice in La Paz at the end of the 18th century. I intend to give an account of some findings related to this matter, while showing, based on the avalaible data, that this activity was linked to the expectations of the enlightened elites, who considered theatre, along with school, as a means of education. Through the theatre they sought to inculcate good taste and decorum, and to orient the people's conduct towards virtue and obedience to authority. Precisely, it will be able to see examples that show this intention, in particular a theatrical piece composed in La Paz in 1786. This will be put into dialogue with two writings destined for education, coming from the pen of Archbishop José Antonio de San Alberto in the 1780s, inspired by the fidelist regalism of Bossuet. Likewise, the harmony of both genres can be observed with poem that integrated the popular celebrations of La Paz on the occasion of the oath to the captive King Fernando VII in 1808. Es muy escasa la información que tenemos sobre la práctica teatral a finales del siglo XVIII en La Paz. Me propongo dar cuenta de algunos hallazgos relacionados con ella, a la vez que mostrar, con los datos a disposición, que esta actividad estuvo ligada a las expectativas de las élites ilustradas, que consideraban el teatro, junto la escuela, como un medio de educación. A través del teatro se buscaba inculcar el buen gusto y el decoro, y orientar la conducta del pueblo hacia la virtud y la obediencia a la autoridad. Precisamente, se podrán ver ejemplos que muestran esta intencionalidad, en particular una pieza teatral compuesta en La Paz en 1786. Esta se pondrá en diálogo con dos escritos destinados a la educación, salidos de la pluma del arzobispo José Antonio de San Alberto en la década de 1780, inspirados en el regalismo fidelista de Bossuet. Asimismo podrá observarse la sintonía de ambos géneros con un poema que integró las celebraciones populares de La Paz con ocasión de la jura al cautivo rey Fernando VII en 1808.