Show simple item record

Differences in the Predictability of Reading Between First Grade and Fourth Grade

dc.contributores-ES
dc.contributoren-US
dc.creatorBravo Valdivieso, Luis; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.creatorVillalón, Malva; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.creatorOrellana, Eugenia; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.date2011-08-15
dc.date.accessioned2020-10-29T15:02:15Z
dc.date.available2020-10-29T15:02:15Z
dc.identifierhttp://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/319
dc.identifier10.7764/psykhe.15.1.319
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/157081
dc.descriptionEste artículo presenta los resultados obtenidos en un seguimiento de 227 niños durante cuatro años. Fueron evaluados al iniciar el primer año básico con diversas pruebas psicolingüísticas predictivas y luego en lectura a fines del primero y del cuarto año. Se estudió la variación de la predictividad de la lectura entre ambos cursos, mediante matriz de correlaciones y regresión step-wise. Los resultados indican que el conocimiento de las letras y la conciencia fonológica fueron los mejores predictores de la lectura del primer año. En cambio el conocimiento de las letras, de palabras escritas y de estructuras textuales predijo mejor la lectura a fines del cuarto año.es-ES
dc.descriptionThe aim of this article is to present the issues of a follow-up study between 227 children of first and fourth grade of elementary school. They were tested with several psycholinguistic tests at the beginning of first grade and thereafter they were tested in reading at the end of the first and fourth grade. The variability in the prediction of the initial tests over the first and fourth grades was calculated by correlations and step-wise regression. The results show that there is variability among the predictive variables between these grades. In first grade the most predictive tests were letter naming and phonological awareness. For fourth grade the most predictive tests were letter naming and knowledge ot written words and textual structures.en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/319/299
dc.rightsUna vez aceptado un artículo, los autores firmarán un formulario de transferencia de los derechos del artículo a Psykhe.El autor conservará los derechos intelectuales de la obra y transfiere los derechos patrimoniales a Psykhe.es-ES
dc.rightsOnce an article is accepted, authors will sign a form for transferring the rights of the article to Psykhe.The authors preserve the copyright of their work but transfer their royalties to Psykhe. en-US
dc.sourcePsykhe; Volumen 15, Número 1 (2006)es-ES
dc.sourcePsykhe; Volumen 15, Número 1 (2006)en-US
dc.source07182228
dc.source07170297
dc.subjectes-ES
dc.subjectaprendizaje de la lectura, estudio longitudinales-ES
dc.subjecten-US
dc.subjectreading acquisition, longitudinal study.en-US
dc.titleDiferencias en la Predictividad de la Lectura Entre Primer Año y Cuarto Año Básicoses-ES
dc.titleDifferences in the Predictability of Reading Between First Grade and Fourth Gradeen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typeen-US
dc.typees-ES
dc.typees-ES
dc.typept-BR


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record