• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Implicit Learning of Some Subordinate Rules Underlying Morphosyntactic Elements of the Spanish Written Language by Means of a Visual Presentation Modality Through the Use of a Videogame

Aprendizaje Implícito de Algunas Reglas Subyacentes a los Elementos Morfosintácticos de la Lengua Escrita Castellana a Través de una Modalidad de Presentación Visual por Medio de un Videojuego

Author
Escobar, Elsa María; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/356
10.7764/psykhe.12.2.356
Abstract
An experiment with 105 kindergarten children was conducted to verify if the implicit learning principles are valid in the context of natural grammar and effectively taught using a videogame. In a specially designed videogame, a visual strategy was applied in experimental conditions, based on the analogies of Messer’s Implicit Phonological Awareness Paradigm (1967, in Lance, Swanson & Peterson, 1997) and the procedural structure of Reber’s Artificial Grammar Paradigm (1989). The results show that the visual strategy was ineffective and interfered with the learning process of the presented grammatical structure. It is hypothesized that this was due to the fact that preschoolers need initial training in reading that combines and associates visual presentation of letters along with their auditory counterpart. ON the other hand, the use of the videogame increased children’s motivation and interest.
 
Para comprobar si los principios de aprendizaje implícito son válidos con niños en el contexto de gramáticas naturales y efectivamente enseñados por medio de un formato lúdico (videojuego), se realizó un experiemento con 105 niños del nivel de transición (kinder). En condiciones experimentales, se implementó, en un videojuego especialmente diseñado,  una estrategia exclusivamente visual, siguiendo las analogías del paradigma de conciencia fonológica implícita de Messer (1967, en Lance, Swanson & Peterson, 1997) y la estructura procedural del paradigma de gramáticas artificiales de Reber (1989). Los resultados muestran que la estrategia visual utilizada fue inefectiva y produjo interferencia en el aprendizaje de la estructura gramatical presentada. Se hipoteiza que esto se debe a que los niños en la edad preescolar necesitan un entrenamiento inicial para la lectura que combine y asocie la presentación visual de las letras con su contraparte auditiva. Por otra parte, se observó que la utilización del videojuego tuvo efectos positivos sobre la motivación y el interés de los niños.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB