Show simple item record

Estudio Acerca del Uso de Preguntas de Ensayo en Pruebas de Selección Universitaria

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorManzi, Jorge; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.creatorFlotts, María Paulina; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.creatorHimmel, Erika; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.creatorRosas, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.creatorBravo, David; Universidad de Chile
dc.date2011-08-08
dc.date.accessioned2020-10-29T15:02:22Z
dc.date.available2020-10-29T15:02:22Z
dc.identifierhttp://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/360
dc.identifier10.7764/psykhe.12.2.360
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/157124
dc.descriptionIn this article we present evidence supporting the use of open-ended essay questions in college admission tests. Data was obtained from a larger study whose main focus was to provide empirical evidence for the validity of the newly developed college admission tests in Chile (SIES, Sistema de Ingreso a la Educación Superior). The present study examined the answers given by 458 high school seniors to five different essay questions. Two independent judges graded each question by using two different types of rubrics (holistic and analytic) Results showed that consistency and agreement among judges were high irrespective of the type of rubric used to grade the questions. In addition, correlations of the scores in these questions to cognitive and demographic factors revealed that they provide information above and beyond the information provided by the current college admission tests. Finally, the results are also positive in view of the sociocultural and gender differences associated with educational test.en-US
dc.descriptionEste estudio presenta evidencia empírica para respaldar el eventual uso de preguntas de ensayo en las pruebas de selección universitaria en Chile. En el marco de un proyecto de investigación que ha estado revisando tales pruebas (Proyecto SIES), se desarrollaron, aplicaron y corrigieron cinco versiones alternativas de preguntas de ensayo en una muestra de 458 estudiantes de último año de enseñanza secundaria. Cada pregunta fue corregida con dos tipos de rúbrica (analítica y holista) por dos jueces con ambos tipos de rúbrica. Por otra parte, las correlaciones de estas proveen las pruebas tradicionales de admisión y evidenciaron resultados positivos en términos de equidad, considerando tanto el género como el capital sociocultural de los examinados.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/360/340
dc.rightsUna vez aceptado un artículo, los autores firmarán un formulario de transferencia de los derechos del artículo a Psykhe.El autor conservará los derechos intelectuales de la obra y transfiere los derechos patrimoniales a Psykhe.es-ES
dc.rightsOnce an article is accepted, authors will sign a form for transferring the rights of the article to Psykhe.The authors preserve the copyright of their work but transfer their royalties to Psykhe. en-US
dc.sourcePsykhe; Volumen 12, Número 2 (2003)es-ES
dc.sourcePsykhe; Volumen 12, Número 2 (2003)en-US
dc.source07182228
dc.source07170297
dc.subjecten-US
dc.subjecten-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectes-ES
dc.titleStudy on the Use of Essay Questions in College Admission Testsen-US
dc.titleEstudio Acerca del Uso de Preguntas de Ensayo en Pruebas de Selección Universitariaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typeen-US
dc.typees-ES
dc.typees-ES
dc.typept-BR


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record