• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Coeducation or Education Segregated by Sex ? An Aproximation from the Perspective of Gender Education

¿Coeducación o Educación Segregada por Sexo? Una Aproximación desde la Perspectiva de la Educación de Género

Author
Alcalay, Lidia; Pontificia Universidad Católica de Chile

Milicic, Neva; Pontificia Universidad Católica de Chile

Torretti, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile

Berger, Christian; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/434
10.7764/psykhe.9.2.434
Abstract
In the school context, messages that have a powerful influence in the construction of student’s identity and life projects, are transmitted. In general, these messages are part of the hidden curriculum, situation that makes them difficult to identify and thus, to modify. This paper presents and analysis about the impact that coeducational models and those segregated by sex, have on what students learn about their gender identity. The authors conclude that, independently of the modality, what is necessary is to make visible the implicit gender education in the school context, so that parents and teachers take conscience about the strenghs and weaknesses present in each gender, and become more effective in the planification of educational strategies.
 
El contexto escolar constituye un espacio en el cual se transmiten mensajes que influyeb poderosamente en la construcción que alumnos y alumnas hacen de su identidad personal y de sus proyectos de vida. Generalmente estos mensajes forman parte del curriculum oculto, lo que hacen muy difícil su detección y por ende, su modificación. Este artículo presenta una reflexión acerca del impacto que tienen los modelos coeducacionales y segregados por sexo, sobre los aprendizajes que hacen los jóvenes en relación a su identidad de género. Se concluye que, independientemente de la modalidad educativa, lo importante es visibilizar la temática del género en el contexto escolar, de modo que padres y profesores tomen conciencia de las fortalezas y debilidades presentes en cada género para poder así planificar en forma más eficiente las estrategias educacionales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB