The Constitution of Subjectivity in Vygotski and E. Morin
Aproximaciones a la Temática de la Constitución del Sujeto en Vygotski y E. Morin
Author
Vieira Zanella, Andréa; Universidad Federal de Santa Catarina
Abstract
The contributions of L.S. Vygotski, Russian author from the beginning of he century, have been turning into the focus of debates and investigations in the last years. The concepts presented, intelligible only in the context of his work, demand great effort on the reader in trying to understand the meanings at the present moment, considering the time they were developed, with languages and dated interlocutors from those times. The debates about complexity theory, more specifically Edgar Morin’s work, have been catching attention of many contemporary researchers, because of the way its assumptions allow explaining reality as something plural and unpredictable. Reflections about these two branches of thought will be presented in this work, having as leading theme “the constitution of the subjectivity” and the various aspects suscitated by it. Las contribuciones de L.S. Vygotski, autor ruso de inicio de este siglo, fueron constituyéndose en los últimos años en un foco de intensas discusiones e investigaciones. Los conceptos que este autor presenta, inteligibles sólo en el conjunto de su obra, exigen del lector un gran esfuerzo en el sentido de comprender lo que estos conceptos significan en el momento actual, considerando que fueron producidos en un momento histórico, con lenguaje y interlocutores propios de la época. Entretanto, los debates en torno de la epistemología de la complejidad, específicamente a partir de las obras de Edgar Morin, están despertando la atención de muchos investigadores contemporáneos, debido a la forma como sus presupuestos permiten explicar la realidad como algo plural e imprevisible. En este trabajo, serán desarrllados reflexiones acerca de las propuestas teóricas de esos dos autores, teniendo como eje la temática "constitución del sujeto" y la multiplicidad de interrogaciones que la misma suscita.