• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

The Psychotherapeutic Process From the Perspective of Therapists who Treat Eating Disorders: A Qualitative Study

Proceso Psicoterapéutico Desde la Perspectiva de Terapeutas que Tratan Trastornos Alimentarios: Un Estudio Cualitativo

Author
Besser, María Cecilia; Pontificia Universidad Católica de Chile

Moncada, Laura; Universidad de Chile

Full text
http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/633
10.7764/psykhe.22.1.633
Abstract
This study aimed to understand the subjective evaluation of therapy and the process of therapeutic change, as well as the elements that make this possible, from the perspective of 8 women therapists working with patients with anorexia nervosa, both in specialized centers and private practice. A qualitative methodology was applied, using episodic interviews, which were analyzed using the principles of grounded theory. The results suggest the existence of 3 stages that have been labeled psychoeducation, interpretative, and maintenance, which may help to explain the evolution of the psychotherapeutic process in these patients, as well as the factors that facilitate or hinder the achievement of therapeutic changes. Among the facilitators, alliance is established as the primary factor that promotes therapeutic change, while the characteristics of anorexia, such as resistance to change, are presented as the strongest hindering factors. The findings are discussed in light of a proposed explanatory model of the phenomenon.
 
La presente investigación tuvo como objetivo conocer la evaluación subjetiva de la terapia y el proceso de cambio terapéutico, así como los elementos que lo hacen posible, desde la perspectiva de 8 terapeutas mujeres que trabajan con pacientes mujeres con anorexia nerviosa, tanto en centros especializados como en atención particular. Se utilizó una metodología cualitativa, aplicando entrevistas episódicas, las que fueron analizadas según los fundamentos de la grounded theory. Los resultados proponen la existencia de 3 etapas, denominadas psicoeducación, interpretativa y mantención, que estarían contribuyendo a la explicación de la evolución del proceso psicoterapéutico en este tipo de pacientes, así como los factores que estarían facilitando u obstaculizando la consecución de cambios terapéuticos. Entre los facilitadores, se establece la alianza como el factor primordial que promueve el cambio terapéutico, mientras que las características propias de la anorexia, tales como la resistencia al cambio, se presentan como el mayor obstaculizador. Se discuten los hallazgos encontrados a la luz de la proposición de un modelo explicativo del fenómeno.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB