Psychometric Analysis of the Escala Parental Breve (EPB): Demographic Invariance in Chilean Adolescents
Análisis Psicométrico de la Escala Parental Breve (EPB): Invarianza Demográfica y Longitudinal en Adolescentes Chilenos
Author
Cumsille, Patricio; Pontificia Universidad Católica de Chile
Martínez, María Loreto; Pontificia Universidad Católica de Chile
Rodríguez, Viviana; Universidad de Valparaiso
Darling, Nancy; Oberlin College
Abstract
The article reports the psychometric analysis of the Escala Parental Breve (EPB), a scale developed from the PSI II (Darling & Toyokawa, 1997). The EPB includes 3 subscales: 2 dimensions of parenting style (parental warmth and demand) and parental monitoring, a parenting practice. A purposive sample of Chilean adolescents was used (second wave N = 1426, 53% female; third wave N = 1342, 51% female; fourth wave N = 879, 51% female), recruited from 6 private, subsidized private, and public schools in the Metropolitan Region of Santiago for a longitudinal study of the development of autonomy in adolescence and the relationships between parents and adolescents. Exploratory factor analysis was used to evaluate the dimensionality of the EPB in the second wave. The results of confirmatory factor analysis of the third wave of data supported the metric invariance of the scale by gender, socioeconomic status, and age. Comparisons between the third and fourth wave provided evidence for the temporal stability of the instrument. The correlations of the instrument’s scales with other indicators of parental behavior and adolescent well-being supported the concurrent validity of the EPB. Se reporta el análisis psicométrico de la Escala Parental Breve (EPB), desarrollada a partir del PSI II (Darling & Toyokawa, 1997). La EPB se compone de 3 subescalas: 2 que evalúan dimensiones del estilo parental (responsividad/ calidez y demanda parental) y una que evalúa la práctica parental de monitoreo. Se utilizó una muestra intencionada de adolescentes chilenos (segunda medición N = 1426, 53% mujeres; tercera medición N = 1342, 51% mujeres; cuarta medición N = 879, 51% mujeres) de 6 colegios particulares, subvencionados y municipales de la Región Metropolitana, reclutados para un estudio longitudinal sobre desarrollo de autonomía en adolescentes y relaciones entre padres y adolescentes. Mediante análisis factorial exploratorio se evaluó la dimensionalidad de la EPB en la segunda medición. Los análisis factoriales confirmatorios apoyaron la invarianza métrica de la EPB por género, nivel socioeconómico y edad, en la tercera medición, y la estabilidad temporal de la escala, comparando las mediciones 3 y 4. Las correlaciones de las escalas del instrumento con otros indicadores de comportamiento parental y de bienestar en los adolescentes apoyaron la validez concurrente de la EPB.