Ethical and Political Dimensions in Community Psychology: An Analysis of Academic Training and Professional Praxis in Ecuador
Dimensión Ética y Política en la Psicología Comunitaria: Análisis de la Formación Académica y la Praxis Profesional en Ecuador
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | Universidad Politécnica Salesiana - Ecuador | es-ES |
dc.creator | Grondona-Opazo, Gino; Universidad Politécnica Salesiana | |
dc.creator | Rodríguez-Mancilla, Marcelo; Universidad de Playa Ancha | |
dc.date | 2020-05-26 | |
dc.date.accessioned | 2020-10-29T15:06:05Z | |
dc.date.available | 2020-10-29T15:06:05Z | |
dc.identifier | http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/1224 | |
dc.identifier | 10.7764/psykhe.29.1.1224 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/157475 | |
dc.description | The aim of this study was to analyze the meanings and assessments of ethics and politics articulated in the fields of academic training and professional praxis by students, teachers, professionals, and beneficiaries of community projects in Ecuador. This was done to enrich the debate being conducted by the Latin American Network of Training in Community Psychology (CP) regarding the limited presence, relevance, and development of the ethical and political dimensions in CP training programs and their impact on professional practice. This exploratory mixed methods study comprised the administration of semi-structured interviews to 5 teachers and 5 psychologists working in community projects along with the establishment of 2 focus groups in which 15 students took part and 5 focus groups in which 29 beneficiaries of community projects participated. In addition, the presence of the ethical and political dimensions in 25 curricula of 2 Ecuadorian universities was analyzed. A complementary analysis revealed that, both in the training process and in professional practice, teachers, students, professionals, and beneficiaries express nuclei of meanings and ethical and political assessments consistent with the foundations of CP, but they remain limited in terms of development and practical implementation, due to the insufficient degree of reflection on the subject and the immature state of the discipline in Ecuador. Therefore, the main challenge is to work on constructing the deontological dimension within CP, which should manifest itself through codes and guides to facilitate and orient both training processes and professional practice. | en-US |
dc.description | El objetivo del trabajo fue examinar los significados y valoraciones sobre ética y política en los procesos formativos y la praxis profesional que son atribuidos por estudiantes, docentes, profesionales y beneficiarios de proyectos comunitarios en Ecuador, para contribuir al debate que desarrolla la Red Latinoamericana de Formación en Psicología Comunitaria en torno a la poca presencia, relevancia y desarrollo de la dimensión ética y política en la formación de psicología comunitaria (PC) y sus impactos en la praxis profesional. Este estudio, de tipo exploratorio ymixto, contempló la aplicación de entrevistas semiestructuradas a 5 docentes y 5 psicólogos/as que trabajan en proyectos comunitarios, 2 grupos focales en los que participaron 15 estudiantes de psicología y 5 grupos focales en los que participaron 29 beneficiarios/as de proyectos comunitarios. Además, se analizó la presencia de las dimensiones ética y política en 25 planes de estudio en 2 universidades de Ecuador. A partir de un análisis de complementación, se pudo concluir que, tanto en el proceso formativo como en la praxis profesional, docentes, estudiantes, profesionales y beneficiarios expresan núcleos de significados y valoraciones éticas y políticas coherentes con los fundamentos de la PC, pero que siguen siendo limitados en su elaboración y ejercicio práctico, producto de la escasa reflexión sobre el tema y el incipiente desarrollo de la disciplina en Ecuador. Por lo tanto, el principal desafío es avanzar en la construcción de la dimensión deontológica en PC que se plasme en códigos y guías para facilitar y orientar tanto el proceso formativo como la praxis profesional. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/1224/pdf_214 | |
dc.rights | Una vez aceptado un artículo, los autores firmarán un formulario de transferencia de los derechos del artículo a Psykhe.El autor conservará los derechos intelectuales de la obra y transfiere los derechos patrimoniales a Psykhe. | es-ES |
dc.rights | Once an article is accepted, authors will sign a form for transferring the rights of the article to Psykhe.The authors preserve the copyright of their work but transfer their royalties to Psykhe. | en-US |
dc.source | Psykhe; Volumen 29, Número 1 (2020) | es-ES |
dc.source | Psykhe; Volumen 29, Número 1 (2020) | en-US |
dc.source | 07182228 | |
dc.source | 07170297 | |
dc.subject | en-US | |
dc.subject | community psychology, professional praxis, academic training, ethical-political dimension | en-US |
dc.subject | psicología comunitaria | es-ES |
dc.subject | psicología comunitaria, praxis profesional, formación académica, dimensión ética-política | es-ES |
dc.title | Ethical and Political Dimensions in Community Psychology: An Analysis of Academic Training and Professional Praxis in Ecuador | en-US |
dc.title | Dimensión Ética y Política en la Psicología Comunitaria: Análisis de la Formación Académica y la Praxis Profesional en Ecuador | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | en-US | |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES | |
dc.type | diseño mixto | es-ES |
dc.type | pt-BR |