• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Taller de Letras
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Taller de Letras
  • View Item

"Vulgarity's Vain and Smug Invention": New York, the Aesthetics of Advertising, and Consumer Society in the Work of Joaquín Torres-García (1920-21)

"Esa vacua y petulante invención de la vulgaridad": Nueva York, estética del anuncio, y sociedad de consumo en la obra de Joaquín Torres-García (1920-21)

Author
Outes-León, Brais D.

Full text
http://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/17643
10.7764/tl5753-69
Abstract
In his essay New York (1920-30), the Uruguayan painter Joaquín Torres-García analyzes the tight connection between advertising industry and the spiritual vulgarity of consumer society. Despite his enthusiasm far the visual aesthetics of advertisement, Torres-García denounces how the materialist logic that operates at the heart of advertising results in a vulgarization of capitalist societies. The advertising industry aspires to disciplining subjectivities and transforming individuals into an anonymous mass. This is achieved through discursive strategies based on psychological manipulation that banalize human affectivity by transforming it into a commodity.
 
En su ensayo New York (1920-30), el pintor uruguayo Joaquín Torres-García analiza la estrecha relación entre la industria publicitaria y la vulgaridad espiritual de la sociedad de consumo. A pesar de su entusiasmo por la estética visual del anuncio, Torres-García denuncia cómo la lógica del materialismo que opera en el seno de la publicidad produce una vulgarización de las sociedades capitalistas. La industria publicitaria aspira al disciplinamiento de las subjetividades y la transformación de los sujetos en una masa anónima por medio de estrategias discursivas de manipulación psicológica que banalizan la afectividad humana a partir de su mercantilización.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB