Show simple item record

"Esa vacua y petulante invención de la vulgaridad": Nueva York, estética del anuncio, y sociedad de consumo en la obra de Joaquín Torres-García (1920-21)

dc.creatorOutes-León, Brais D.
dc.date2015-12-31
dc.identifierhttp://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/17643
dc.identifier10.7764/tl5753-69
dc.descriptionIn his essay New York (1920-30), the Uruguayan painter Joaquín Torres-García analyzes the tight connection between advertising industry and the spiritual vulgarity of consumer society. Despite his enthusiasm far the visual aesthetics of advertisement, Torres-García denounces how the materialist logic that operates at the heart of advertising results in a vulgarization of capitalist societies. The advertising industry aspires to disciplining subjectivities and transforming individuals into an anonymous mass. This is achieved through discursive strategies based on psychological manipulation that banalize human affectivity by transforming it into a commodity.en-US
dc.descriptionEn su ensayo New York (1920-30), el pintor uruguayo Joaquín Torres-García analiza la estrecha relación entre la industria publicitaria y la vulgaridad espiritual de la sociedad de consumo. A pesar de su entusiasmo por la estética visual del anuncio, Torres-García denuncia cómo la lógica del materialismo que opera en el seno de la publicidad produce una vulgarización de las sociedades capitalistas. La industria publicitaria aspira al disciplinamiento de las subjetividades y la transformación de los sujetos en una masa anónima por medio de estrategias discursivas de manipulación psicológica que banalizan la afectividad humana a partir de su mercantilización.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Literatura de la Facultad de Letras, de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/17643/14609
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceTaller de Letras; Núm. 57 (2015): Segundo Semestre; 53-69es-ES
dc.source2735-6825
dc.subjectAdvertisingen-US
dc.subjectNew Yorken-US
dc.subjectTorres-Garcíaen-US
dc.subjectPublicidades-ES
dc.subjectNueva Yorkes-ES
dc.subjectTorres-Garcíaes-ES
dc.title"Vulgarity's Vain and Smug Invention": New York, the Aesthetics of Advertising, and Consumer Society in the Work of Joaquín Torres-García (1920-21)en-US
dc.title"Esa vacua y petulante invención de la vulgaridad": Nueva York, estética del anuncio, y sociedad de consumo en la obra de Joaquín Torres-García (1920-21)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record