• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Taller de Letras
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Taller de Letras
  • View Item

Of Light Music. Pop Song and Neoliberalism in Three Fictions by Alberto Fuguet

De música ligera. Canción pop y neoliberalismo en tres ficciones de Alberto Fuguet

Author
Depetris Chauvin, Irene

Full text
http://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/17657
10.7764/tl57151-173
Abstract
Chilean writer and film director Alberto Fuguet obtained a certain critica! prominence in the 90s as the creator of a Latin American version of Generation X. Fuguet's films and novels follow the lives of young people subjected to intense consumption of commodities, discourses, images, and icons from the media. A close analysis of the "soundtracks" of these narratives shows that, the relation between music and subjectivity is based on the commodity-like character of pop music and on the instrumentalization of the refrain's nostalgic power on a diegetic level, guiding the characters in their reintegration into the social order. While the plots of Mala Onda (1991), Por favor, rebobinar (1994) and Se arrienda (2005) seem to offer a criticism of the logic of the market economy, I will show that Fuguet's use of pop music serves to reinforce the rhetoric of exchange, the fetishism of commodities, and the commercial conception of youth culture, as well as his use of musical repetition serves to naturalize the "neoliberal consensus".
 
Durante los años noventa, el escritor y director chileno Alberto Fuguet obtuvo prominencia como fundador del grupo de narradores que serían aglutinados bajo el sello "McOndo" y como iniciador de una versión local de las ficciones de la "Generación X". Como han señalado algunos críticos, las primeras narrativas de Fuguet retratan una juventud sujeta al intenso consumo de mercancías, discursos, e imágenes de los medios. Este artículo analiza las "bandas sonoras" de estas ficciones para dar cuenta de una relación entre música y subjetividad que descansa en el carácter mercantil de la mercancía música y en la instrumentalización del poder nostálgico del "ritornelo", una figura melódica que se repite, y guía a los personajes en su camino de reintegración en el orden social. Aunque las tramas de Mala Onda (1991), Por favor, rebobinar (1994) y Se arrienda (2005) parecen criticar la lógica mercantil de la economía, este artículo demuestra cómo las referencias a la música pop sirven para reforzar la retórica del intercambio, el fetichismo de la mercancía y la concepción comercial de la culturajuvenil, al mismo tiempo que el uso de la repetición musical contribuye a naturalizar el "consenso neoliberal".
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB