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Eficiencia operacional del virador de palangre de una embarcación atunera artesanal prototipo de Isla Margarita, Venezuela

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorTrujillo, Ernesto
dc.creatorMartínez, Guillermo
dc.date2011-11-17
dc.date.accessioned2020-11-05T13:23:30Z
dc.date.available2020-11-05T13:23:30Z
dc.identifierhttp://lajar.ucv.cl/index.php/rlajar/article/view/vol38-issue3-fulltext-12
dc.identifier10.3856/vol38-issue3-fulltext-12
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/158271
dc.descriptionThe operational efficiency of the longline hauler on an artisanal tuna fishing vessel from Margarita Island, Venezuela, was determined using the average setting velocity, average hauling velocity, hauler input tension (To) and traction strength (P). A direct relationship was found between the average gravity (qmed) on the long-line section and the hauler input tension (To). Considering a strength (Pmed) at the input of the longline hauler (S1), the roller tension (S3) decreases due to the force of H = 23.7 N exerted by the pressure roller, resulting in a strength of S3= 0. The longline average setting velocity was 208 m min-1 (~ 333 hooks/hour) and its hauling velocity was 121 m min-1 (~ 160 hooks/hour), whereas hauler input tension (To) was 1013 N. Therefore, the new traction strength (P) fluctuated between 1.317 and 1.418 N. Based on torque output from the rollers of the longline hauler, the average hauling velocity (vmed) and the transmission relations (k1, k2), a required average strength (Nmed) of 5.3 hp (~ 3.95 kW) for longline retrieval was estimated. Thus, the hauling efficiency (Tp) by longline section was estimated to be 135.4 s.en-US
dc.descriptionLa eficiencia operacional del mecanismo de virado del palangre de una embarcación atunera artesanal de Isla Margarita, Venezuela, se determinó mediante la velocidad media de calado, velocidad media de virado, tensión de entrada del virador (T0) y su fuerza de tracción (P). Se encontró una relación directa entre la fuerza de gravedad media (qmed) de la sección de palangre y la tensión de entrada del virador (T0). Considerando una fuerza (Pmed) en la entrada del virador (S1), la tensión en (S3) disminuye debido a la polea de presión que ejerce una fuerza H = 23,7 N, obteniendo una fuerza S4 = 0. La velocidad media de calado del palangre fue de 208 m min-1 (~ 333 anzuelos/hora) y la velocidad media de virado de 121 m min-1 (~ 160 anzuelos/hora); mientras que la tensión de entrada del virador (To) fue de 1.013 N. Por lo tanto, la nueva fuerza de tracción (P) fluctuó entre 1.317 y 1.418 N. De acuerdo al torque en las poleas del mecanismo virador, la velocidad media de virado (vmed.) y las relaciones de transmisión (k1, k2), se estimó que para el izado del palangre se requiere una potencia media (Nmed) de 5,3 hp (∼ 3,95 kW), resultando eficiencia de virado por sección (Tp) de 135,4 s.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Valparaísoen-US
dc.relationhttp://lajar.ucv.cl/index.php/rlajar/article/view/vol38-issue3-fulltext-12/116
dc.sourceLatin American Journal of Aquatic Research; Vol 38, No 3 (2010); 485-492en-US
dc.sourcePlataforma para envío de artículos - Latin American Journal of Aquatic Research; Vol 38, No 3 (2010); 485-492es-ES
dc.source0718-560X
dc.source0718-560X
dc.subjectes-ES
dc.subjectvirador de palangre atunero; eficiencia operacional; embarcación artesanal; Isla Margarita; Venezuelaes-ES
dc.subjecttuna longline hauler; operational efficiency; artisanal vessel; Margarita Island; Venezuelaen-US
dc.titleOperational efficiency of the longline hauler on a prototype artisanal tuna fishing vessel from Margarita Island, Venezuelaen-US
dc.titleEficiencia operacional del virador de palangre de una embarcación atunera artesanal prototipo de Isla Margarita, Venezuelaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES
dc.coverageen-US
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