Show simple item record

Programa de integración lingüística y cultural: migración no hispanoparlante

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorSumonte Rojas, Valeria
dc.creatorFriz Carrillo, Miguel
dc.creatorSanhueza, Susan
dc.creatorMorales Mendoza, Karla Rosalía
dc.date2019-07-08
dc.date.accessioned2020-11-05T14:06:16Z
dc.date.available2020-11-05T14:06:16Z
dc.identifierhttps://alpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/625
dc.identifier10.32735/S0718-2201201900048625
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159303
dc.descriptionChile, despite having a migration history, has not generated educational programs supported by government policies that encourage the acquisition of the linguistic variety of the host society, by non-Spanish-speaking immigration community, integrating the cultural referents of both collectives. It is suggested an option to this historical oblivion and we consider the following: What elements should be integrated into a program for acquiring the linguistic variety of the host society focused to Haitian immigrants fostering the cultural recognition?  It is presented the design and implementation of a program that adopts the Linguistic Interdependence Hypothesis in a dynamic classroom working in a collaborative and situated way. As a conclusion, it is possible to educate in a second language from a program that incorporates elements that promote the interrelation of all participants in equality of knowledge, as well as the use of participants’ linguistic codes as a manifestation of respect and interest for what each participant can contribute from his/her L1, revealing their culture of origin.en-US
dc.descriptionChile, a pesar de su historia migratoria, no ha generado programas educativos sustentados por políticas gubernamentales que propicien la adquisición de la variedad lingüística de la comunidad de acogida, por parte de la inmigración no hispanoparlante, integrando los referentes culturales de ambos colectivos. Se propone una alternativa a este olvido histórico y nos planteamos lo siguiente: ¿Qué elementos debiesen integrar un programa de adquisición de la variedad lingüística de la comunidad de acogida dirigido a inmigrantes haitianos propiciando el (re)conocimiento cultural? Se presenta el diseño e implementación de un programa que adopta la Hipótesis de Interdependencia Lingüística, en un aula dinámica donde se trabaja de forma colaborativa y situada. Se concluye que es posible educar en una segunda lengua a partir de la incorporación de elementos que propicien la interrelación de los aprendices en igualdad de conocimientos, y el uso de los códigos lingüísticos de los participantes como manifestación de respeto e interés por lo que cada uno pueda aportar a partir de su L1, develando su cultura de origen.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUNIVERSIDAD DE LOS LAGOSes-ES
dc.relationhttps://alpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/625/624
dc.rightsCopyright (c) 2019 Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofíaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 48 (2019): Julio; 179-193es-ES
dc.sourceAlpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 48 (2019): Julio; 179-193en-US
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjecten-US
dc.subjectCulture; Language; Migration; Linguistic Interdependence Hypothesisen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectCultura; lengua; migración; Hipótesis de Interdependencia Lingüísticaes-ES
dc.titleLinguistic and cultural integration program: Non Spanish-speaking migrationen-US
dc.titlePrograma de integración lingüística y cultural: migración no hispanoparlantees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record