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La autoetnografía y el imaginario colonial en el arte indoamericano: narrativas de/colonizadoras mapuches

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorGarcía Barrera, Mabel
dc.date2018-07-25
dc.date.accessioned2020-11-05T14:07:30Z
dc.date.available2020-11-05T14:07:30Z
dc.identifierhttp://alpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/00069
dc.identifier10.32735/S0718-220120180004600069
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159319
dc.descriptionThis investigation addresses the “autoethnographic text”, understood as an epistemic enquiry that a subject provides about vital processes that it seeks to give meaning to.  These texts are characterized by the integration of different voices and/or points of view, that create and represent a moral meaning (Denzin & Lincoln, 2005) and that, within the framework of a post/decolonial perspective, act by combining or infiltrating indigenous elements and concepts to create self-representations designed to intervene in the metropolitan modes of understanding and representation of the “other” (Pratt, 1999).  From this point of view, this work maintains that these types of texts emerge as a new strategy of Indo-American artistic and literary discourse in response to the colonial imaginary, whose mechanisms of reification are reversed by complex rhetorical processes, destabilizing the meanings legitimized by colonial institutionality. In order to observe this process, the visual and poetic speech of the Mapuche people is analyzed, opening up a discussion about the new processes of representation of current indigenous art.en-US
dc.descriptionEsta investigación aborda el “texto autoetnográfico” entendido como una indagación epistémica que realiza un sujeto respecto de procesos vitales que busca dar sentido. Estos textos se caracterizan por integrar diferentes voces o puntos de vista que crean y representan un significado moral (Denzin & Lincoln, 2005) y, que, en el marco de una perspectiva pos/decolonial, actúan combinando o infiltrando elementos y conceptos indígenas para crear autorrepresentaciones destinadas a intervenir en los modos metropolitanos de comprensión y representación del “otro” (Pratt, 1999).Desde este punto de vista, este trabajo sostiene que estos tipos de textos emergen como una nueva estrategia del discurso artístico y literario indoamericano en respuesta al imaginario colonial, cuyos mecanismos de reificación se invierten mediante complejos procesos retóricos, desestabilizando los significados legitimados por la institucionalidad colonial. Para observar este proceso se analiza el discurso visual y poético del pueblo mapuche, abriendo una discusión acerca de los nuevos procesos de representación del arte indígena actual.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUNIVERSIDAD DE LOS LAGOSes-ES
dc.relationhttp://alpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/00069/4
dc.rightsCopyright (c) 2018 Revista Alphaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 46 (2018): Julio; 69-87es-ES
dc.sourceAlpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 46 (2018): Julio; 69-87en-US
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjecten-US
dc.subjectAutoethnography, imaginaries, colonial speech, Mapuche, art and literatureen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectAutoetnografía; imaginarios; discurso colonial; mapuche; arte y literaturaes-ES
dc.titleAutoethnography and colonial imagining in Indo-American art: Mapuches decolonizing narratives.en-US
dc.titleLa autoetnografía y el imaginario colonial en el arte indoamericano: narrativas de/colonizadoras mapucheses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


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