Show simple item record

Symploké y Metaxy. Una relectura de la imagen en Platón y Aristóteles para una analítica de la aparición digital

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorZuñiga, Rodrigo
dc.date2018-11-20
dc.date.accessioned2020-11-05T14:07:35Z
dc.date.available2020-11-05T14:07:35Z
dc.identifierhttp://alpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/118
dc.identifier10.32735/S0718-2201201500041%x
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159380
dc.descriptionThis article examines two conceptions around the image of classical philosophy, in order to rehearse a re-reading of the digital appearance or “image-pixel”. From Plato, we consider the idea of the image as symploke of being and not being: the image, as a translucent skin that accompanies all things, comes off, like a fine film, from those same things, and can be inscribed on a surface (this is the role of the painter). From Aristotle, the concept of the diaphanous is examined, a common potency to everything, which operates as an intermediary instance (metaxy) for the emergence of the visible things. Both concepts help to understand the radical nature of the digital image, understood as an immanent modality of the „appearance‟ that is not inscribed on any surface or support, leading us to think of the figure of a hyper-medial new diaphaneity (the pixel).en-US
dc.descriptionEl artículo examina dos concepciones de la imagen de la filosofía clásica, para ensayar una relectura de la aparición digital o “imagen-pixel”. De Platón se considera la idea de imagen como symploké de ser y no ser: la imagen, como una piel diáfana que acompaña a las cosas, se desprende, cual fina película, de las cosas mismas y puede ser inscrita sobre una superficie (tal es el rol del pintor). De Aristóteles se examina el concepto de lo diáfano, una potencia común a todos los cuerpos, la que opera como instancia intermediaria (metaxy) para la emergencia de lo visible. Ambas concepciones ayudan a comprender la radicalidad de la imagen digital, entendida como una modalidad inmanente del „aparecer‟ que no se inscribe sobre ninguna superficie ni medio, llevándonos a pensar en la figura de un nuevo diáfano hipermedial (el pixel).es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUNIVERSIDAD DE LOS LAGOSes-ES
dc.relationhttp://alpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/118/117
dc.rightsCopyright (c) 2018 Revista Alphaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 41 (2015): Diciembre; 9-22es-ES
dc.sourceAlpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 41 (2015): Diciembre; 9-22en-US
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjecten-US
dc.subjectAesthetics; Image; Appearance; Simulation; Digital imageen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectEstética; Imagen; Aparición; Simulacro; Imagen digitales-ES
dc.titleSymploke and Metaxy. A reading of the image in Plato and Aristotle in order to analyse digital appearanceen-US
dc.titleSymploké y Metaxy. Una relectura de la imagen en Platón y Aristóteles para una analítica de la aparición digitales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record