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Materiality, Time and Desire: the Criticism of Christian Mythology in León Rozitchner's Work

Materialidad, tiempo y deseo: la crítica de la mitología cristiana en la obra de León Rozitchner

Author
Drivet, Leandro

Full text
http://alpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/193
10.32735/S0718-2201201400039%x
Abstract
This text focuses on the last part of the theoretical production of León Rozitchner, in which he assesses the structuring myth of our culture: Christianism. By means of a Freudian interpretation of Saint Augustin’s “Confessions”, Rozitchner retakes in an original way the Marxist idea of criticism of religion as the presumption of every criticism. The religious core hidden by modern secularization, hindered by capitalism, is revealed, and the notion of a corpus emerges, which allows critical revision of ancient dichotomies beset by religion, in order to open paths towards new ways of telling History. From the perspective of historical materialism, we try to put forward the passage from criticism of ideology to criticism of mythology. The latter promotes a reflection on the symbolic foundations that may give way to emancipatory processes. Finally, we show that in Rozitchner´s work, the will to construct a theory of the subject and the criticism of culture is the result of a perennial reflection on identity in itself.
 
Este texto aborda la última parte de la producción teórica de León Rozitchner, en donde se tematiza el mito estructurante de nuestra cultura: el cristianismo. Mediante una interpretación freudiana de las Confesiones de San Agustín, Rozitchner retoma con originalidad la idea marxista que considera a la crítica de la religión como el presupuesto de toda crítica. Se ponen de relieve los núcleos religiosos encubiertos en la secularización moderna que el capitalismo obstaculiza y se arriba a una idea de cuerpo que permite revisar críticamente antiguas dicotomías transidas de religión, para abrir espacio a nuevos modos de contar la Historia. Desde la perspectiva del materialismo histórico, se intenta aquí dar cuenta del pasaje de la crítica de la ideología a la crítica de la mitología. Esta última propicia la reflexión sobre los fundamentos simbólicos que podrían dar lugar a procesos emancipatorios. Finalmente, se muestra que la voluntad de construir una teoría del sujeto y una crítica cultural es, en la obra de Rozitchner, el correlato de una permanente reflexión sobre la propia identidad.
 
Metadata
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