Show simple item record

Heterogeneidad de las máscaras: entre el carnaval de Bajtín y el grotesco criollo de Discépolo

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorLascar, Amado
dc.date2016-07-25
dc.date.accessioned2020-11-05T14:07:43Z
dc.date.available2020-11-05T14:07:43Z
dc.identifierhttp://alpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/94
dc.identifier10.32735/S0718-2201201600042%x
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159415
dc.descriptionThis article attempts to establish a parallel between Mikhail Bakhtin’s concept of carnival’s mask in Rabelais and His World and other writings, and the mask in Grotesco Criollo Theater in Buenos Aires, during the first decades of the twentieth century. The article begins by defining similarities and differences in the use of these two masks. In the medieval case, the mask is used as a tool of equalization and social catharsis, and in the Grotesco Criollo, the mask is articulated as a shaping tool for conformity and social adaptation. Thus, the practical and aesthetic functions of both masks, though complementary in terms of their ingredients (mask/ social function/social order), are opposites in their implementation and community values. The carnival mask is a mask trying to break the established order momentarily, simply to keep it in the end. Instead, the grotesque mask is a mask that operates from within the individual and the family forcing him/ her to stabilize national customs, values, expectations for the suburban immigrant community (foreign and peasant) displaced to Buenos Aires’ periphery to self-ensure their physical survival. However, such insurance often comes at the cost of emotional and social wellbeing of these displaced marginal subjects.en-US
dc.descriptionEl artículo intenta establecer un paralelo entre el concepto de la máscara carnavalesca concebida por Mijaíl Bajtín en Rabelais y su mundo, y también en otros escritos, y la máscara del teatro Grotesco criollo en Buenos Aires, en las primeras décadas del siglo XX. El artículo comienza por definir semejanzas y diferencias en el uso de estas dos máscaras. En el caso medieval, la máscara es utilizada como herramienta de ecualización y de catarsis social y en el caso del grotesco criollo, la máscara es articulada como una herramienta de conformación y adaptación social. Es así como las funciones prácticas y estéticas de ambas máscaras, aunque son complementarias en términos de sus ingredientes (máscara-función social-orden social), son opuestas en cuanto a su implementación y valencia comunitaria. La máscara del carnaval es una máscara que intenta romper de forma momentánea el orden establecido para poder mantenerlo en el largo plazo. En cambio, la máscara grotesca es una máscara que opera desde adentro del individuo y la familia, obligándolo a estabilizar costumbres, valores o expectativas nacionales, en la comunidad inmigrante –extranjera y campesina (gaucha) avecindada en la periferia de Buenos Aires–, con el objeto de autoasegurar su subsistencia física, a contramano de la sanidad emocional y social creada por esta acción en estos sujetos marginales desplazados.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUNIVERSIDAD DE LOS LAGOSes-ES
dc.relationhttp://alpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/94/93
dc.rightsCopyright (c) 2018 Revista Alphaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 42 (2016): Julio; 9-23es-ES
dc.sourceAlpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 42 (2016): Julio; 9-23en-US
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjecten-US
dc.subjectImmigration; Argentinian Immigration Theater; Carnavalesqueen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectGrotesco criollo; Inmigración; Bajtín; Carnavalescoes-ES
dc.titleHeterogeneity of the masks: between Bakhtin’s carnival and Discépolo’s grotesco criolloen-US
dc.titleHeterogeneidad de las máscaras: entre el carnaval de Bajtín y el grotesco criollo de Discépoloes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record