• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Obstacles and needs in the formative and professional trajectory of the beginner teacher mentor

Obstáculos y necesidades en la trayectoria formativa y profesional del profesor mentor principiante;

Author
González-Miguel, Sandra

Mayor Ruiz, Cristina

Hernández de la Torre, Elena

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6169
10.4067/S0718-07052019000300007
Abstract
The current changes in education need new agents that facilitate the professional development of teachers to contribute to the improvement of work performance. The initiation programs to the professional practice constitute the bridge towards educational improvement with special attention to key figures such as the mentor. This study focuses on knowing and analyzing the obstacles and training/professional needs of the beginning mentor teacher, role immersed in a Program for Initiation to Professional Practice in the Dominican Republic. The methodology is qualitative according to the instruments: self-presentation guides, biograms and critical incidents for a total of 10 participants. The results and discussion show that beginning mentors have techno-pedagogical training deficiencies that hinder their own professional practice, needing institutionalized help and more time for mentoring training. Given this, we conclude that the mentor has a positive attitude towards the educational improvements in his country.
 
Los cambios actuales en educación necesitan nuevos agentes que faciliten el desarrollo profesional de los docentes para contribuir a la mejora del desempeño laboral. Los programas de iniciación a la práctica profesional constituyen el puente hacia la mejora educativa con especial atención a figuras claves como la del mentor. Este estudio se centra en conocer y analizar los obstáculos y necesidades formativas/profesionales del profesor mentor principiante, rol inmerso en un Programa para la Iniciación a la Práctica Profesional en República Dominicana. La metodología es cualitativa atendiendo a los instrumentos: guías de autopresentación, biogramas e incidentes críticos a un total de 10 participantes. Los resultados y discusión muestran que los mentores principiantes poseen carencias formativas tecno-pedagógicas que dificultan su propia práctica profesional necesitando ayuda institucionalizada y mayor espacio temporal para la capacitación en mentoría. Ante ello, concluimos que el mentor cuenta con actitud positiva ante las mejoras educativas de su país.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB