Show simple item record

Prácticas de enseñanza en competencias genéricas y resultados en pruebas nacionales en Colombia;

dc.creatorCastillo Tabares, Ruben
dc.creatorPortilla Portilla, Mónica Gabriela
dc.date2020-10-02
dc.date.accessioned2020-11-11T11:25:43Z
dc.date.available2020-11-11T11:25:43Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6236
dc.identifier10.4067/S0718-07052020000100161
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159627
dc.descriptionOne of the difficulties faced by Higher Education Institutions in Colombia is the low results obtained by students in the national standardized tests in the different evaluated competences. The purpose was to identify teaching practices that can influence the generic competencies results for Business Administration programs in the Universidad Santiago de Cali (Colombia), using clustering analysis techniques and multilevel models. The main findings allowed establishing to incorporate different teaching practices without implying the adoption of a didactic perspective in particular. These practices are influenced by teleological, ontological and methodological determinants. The existence of institution-program fixed effects was suggested and showed that the probabilities of using included practices, as a mean characteristic of the institutions, indicate that they are not associated to academic results in these types of competences. The findings also confirmed some effects stemming from family as well as individual background on academic results.en-US
dc.descriptionUna de las dificultades que enfrentan las Instituciones de Educación Superior en Colombia son los bajos resultados obtenidos por los estudiantes en pruebas externas nacionales en las distintas competencias evaluadas. El propósito fue identificar prácticas de enseñanza que pueden influir los resultados en competencias genéricas para programas de Administración de Empresas, en universidades de Santiago de Cali (Colombia), utilizando análisis con técnicas de clustering y modelos multinivel. Los principales hallazgos permitieron establecer la incorporación de distintas prácticas de enseñanza sin que implique la adopción de una perspectiva didáctica en particular. Están influenciadas por determinantes teleológico, ontológico y metodológico. Sugirieron la existencia de efectos fijos de institución-programa y evidenciaron que las probabilidades de uso de prácticas incluidas, como característica media de las instituciones, indican estar poco asociadas al rendimiento académico en este tipo de competencias.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6236/7313
dc.rightsDerechos de autor 2020 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 161-182en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 161-182es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleTeaching practices in generic competences and national test results in Colombiaen-US
dc.titlePrácticas de enseñanza en competencias genéricas y resultados en pruebas nacionales en Colombiaes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record