Show simple item record

Investigación formativa como estrategia pedagógica: caso de estudio ingeniería industrial de la I.U Pascual Bravo;

dc.creatorRojas Arenas, Iván Darío
dc.creatorDurango Marín, José Alejandro
dc.creatorRentería Vera, Jorge Amado
dc.date2020-10-02
dc.date.accessioned2020-11-11T11:25:43Z
dc.date.available2020-11-11T11:25:43Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6245
dc.identifier10.4067/S0718-07052020000100319
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159628
dc.descriptionThe generation of a research culture and the integral formation of its professionals is a constant problem for the country’s higher education institutions; the separation between academia and society isolates universities from the context in which they interact, which is reflected in inflexible, non-relevant curricula and transmissionist teaching models that appeal to memory and the accumulation of data. Formative research emerges as a way to improve academic processes, aligning teaching and research, to foster the acquisition of research competencies, the generation of a research culture, and meaningful learning. This article presents the characterization of the formative research process in the industrial engineering program of the I.U Pascual Bravo, by means of a methodology with descriptive scope and mixed approach, divided in three phases; as a result an improvement in the formation and research processes of said program is expected.en-US
dc.descriptionLa generación de una cultura investigativa y la formación integral de sus profesionales es una problemática constante para las instituciones de educación superior del país; la separación entre academia y sociedad aísla a las universidades del contexto donde interactúan, lo que se refleja en currículos poco flexibles, no pertinentes y modelos de enseñanza transmisionista que apelan a la memoria y la acumulación de datos. La investigación formativa surge como una manera de mejorar los procesos académicos, alineando docencia e investigación, para fomentar la adquisición de competencias investigativas, la generación de una cultura de investigación y el aprendizaje significativo. Este artículo presenta la caracterización del proceso de investigación formativa en el programa de ingeniería industrial de la I.U Pascual Bravo, mediante una metodología con alcance descriptivo y enfoque mixto, dividida en tres fases; como resultado se espera un mejoramiento en los procesos de formación e investigación de dicho programa.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6245/7322
dc.rightsDerechos de autor 2020 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 319-338en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 319-338es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleFormative research as a pedagogical strategy: industrial engineering case study of the I.U Pascual Bravoen-US
dc.titleInvestigación formativa como estrategia pedagógica: caso de estudio ingeniería industrial de la I.U Pascual Bravoes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record