Show simple item record

La representación de las mujeres prehistóricas en los textos escolares de Historia, Geografía y Ciencias Sociales en Chile (2010-2018);

dc.creatorMarín San Martín, Oscar Andrés
dc.date2020-10-02
dc.date.accessioned2020-11-11T11:25:43Z
dc.date.available2020-11-11T11:25:43Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6225
dc.identifier10.4067/S0718-07052020000100007
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159629
dc.descriptionPrehistory is a period where history and science coexist, but also myth and fiction, being necessary to appeal to its study to know the historical discourse that we have inherited. Thus, it is relevant to heed to prehistoric objects and subjects that have been transmitted or continue to be transmitted in various teaching models. One way of doing this is through the study of school texts, since these are configured, even in the digital age, as the didactic artifacts that maintain greater validity in the dissemination of teaching models. In this occasion the manuals of History, Geography and Social Sciences are studied between 2010 and 2018 in Chile, identifying, mainly, how prehistoric women are exhibited in the 7th grade students. For this, both the discourses and the images of the manuals have been considered.en-US
dc.descriptionLa prehistoria es un período donde convive la historia y la ciencia, pero también el mito y la ficción, siendo necesario acudir a su estudio para conocer el discurso histórico que hemos heredado. Así, resulta relevante atender a los objetos y sujetos prehistóricos que se han transmitido o se siguen transmitiendo en diversos modelos de enseñanza. Una forma de hacerlo es a través del estudio de los textos escolares, ya que éstos se configuran, aún en la era digital, como los artefactos didácticos que mantienen mayor vigencia en la difusión de modelos de enseñanza. En esta ocasión se estudian los manuales de Historia, Geografía y Ciencias Sociales entre 2010 y 2018 en Chile, identificando, principalmente, cómo se exhiben a las mujeres prehistóricas en los estudiantes de 7mo básico. Para esto, se han considerado tanto los discursos como las imágenes de los manuales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6225/7304
dc.rightsDerechos de autor 2020 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 7-31en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 7-31es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleThe representation of prehistoric women in the textbooks of History, Geography and Social Sciences in Chile (2010-2018)en-US
dc.titleLa representación de las mujeres prehistóricas en los textos escolares de Historia, Geografía y Ciencias Sociales en Chile (2010-2018)es-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record