Show simple item record

Revisión sistemática: inclusión educativa de estudiantes universitarios en situación de discapacidad en América Latina;

dc.creatorPaz-Maldonado, Eddy
dc.date2020-10-02
dc.date.accessioned2020-11-11T11:25:45Z
dc.date.available2020-11-11T11:25:45Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6250
dc.identifier10.4067/S0718-07052020000100413
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159635
dc.descriptionDespite the progressive desire to implement an inclusive education in Latin America, to date there is no strong evidence that scientific contributions have been developed about the educational inclusion of university students in situation of disabilities. From this perspective and through a systematic review of 22 empirical articles, the research carried out in the region is made known. The results are grouped into four main areas of study: 1) contextual characteristics of the publications, 2) disability and higher education, 3) the difficulties in generating educational inclusion in Latin American universities and, finally, 4) the institutional challenges to promote inclusion in Latin America. The discussions allow to affirm that this topic requires greater importance and development in the educational institutions of this level. The purpose of this work is, therefore, to be an input for subsequent studies on the subject that are intended to be carried out.en-US
dc.descriptionPese al progresivo afán por implementar una educación inclusiva en Latinoamérica, a la fecha no existe una fuerte evidencia respecto a qué contribuciones científicas se han desarrollado acerca de la inclusión educativa de estudiantes universitarios en situación de discapacidad. Desde esta perspectiva y mediante una revisión sistemática de 22 artículos empíricos se dan a conocer las investigaciones realizadas en la región. Los resultados se agrupan en cuatro grandes ámbitos de estudio: 1) características contextuales de las publicaciones, 2) discapacidad y enseñanza superior, 3) las dificultades para generar la inclusión educativa en las universidades latinoamericanas y, finalmente 4) los desafíos institucionales para propiciar la inclusión en América Latina. Las discusiones permiten afirmar que dicha temática requiere mayor importancia y desarrollo en las instituciones formativas de este nivel. La finalidad del trabajo es, por tanto, ser un aporte para los posteriores estudios sobre el tema que se pretendan llevar a cabo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6250/7327
dc.rightsDerechos de autor 2020 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 413-429en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 413-429es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleSystematic review: educational inclusion of university students in situation on disabilities in Latin Americaen-US
dc.titleRevisión sistemática: inclusión educativa de estudiantes universitarios en situación de discapacidad en América Latinaes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record