• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Development and psychometric validation of the questionnaire of school life for nonviolence (CENVI)

Elaboración y validación psicométrica del cuestionario de convivencia escolar para la no violencia (CENVI)

Author
Muñoz Troncoso, Flavio

Becerra Peña, Sandra

Riquelme, Enrique

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1242
10.4067/S0718-07052017000300012
Abstract
This paper presents the process of development and psychometric validation of the questionnaire: school life for nonviolence (CENVI). The problem arises from the lack of tools to assess both the types of violence and management of school life from the perspective of students. The instrument dimensions were developed based on national assessments of school violence and standards provided by the Ministry of Education, and the orientations of existing questionnaires regarding violence and coexistence in schools. 1410 students from fifth to 8th grade of educational establishments of Temuco, Chile participated in the study. Confirmatory factor analysis (CFA) and internal reliability analysis were applied. Analyses reported internal reliability of the instrument and an appropriate adjustment of the model. The article concludes by discussing the projections and limitations of the instrument and validation process.
 
El estudio presenta el proceso de elaboración y validación psicométrica del cuestionario de convivencia escolar para la no violencia. El problema surge de la carencia de instrumentos que evalúen de manera conjunta y desde la perspectiva de los estudiantes, los tipos de violencia manifestados en la escuela y la gestión de la convivencia escolar. Las dimensiones del instrumento se elaboraron en función de los diagnósticos nacionales de violencia escolar, los estándares de desempeño entregados por el Ministerio de Educación (MINEDUC) y tomando orientaciones de cuestionarios existentes respecto de violencia y convivencia en el medio escolar. Participaron 1410 estudiantes de 5º a 8º año básico de establecimientos educacionales de Temuco, Chile. Se aplicó análisis factorial confirmatorio (AFC) y análisis de confiabilidad interna. Los análisis reportan confiabilidad interna del instrumento y un ajuste adecuado al modelo. El artículo finaliza discutiendo las proyecciones y limitaciones del instrumento y proceso de validación.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB