• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Flexible model exploration paths based on feedback loops – the case of MacroLab

ITINERARIOS FLEXIBLES DE EXPLORACION DE MODELOS EN BASE DE BUCLES DE RETROALIMENTACION – EL CASO DE MACROLAB;

Author
Shaffernicht, Martin

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3212
10.4067/S0718-07052010000100012
Abstract
A system dynamics model consists of feedback loops. So possibly, for exploring such a model, it is not important with which variable one starts, since the loops make one go through the entire model. Thus multiple exploration itineraries might be defined such as to allow flexible work by students, while they still explore the same variables and links. This paper reports from an attempt to do this with the MacroLab macroeconomical model. Los results of an assessment of students’ metal models suggest that in principle this may be possible. However, the usual comparison methods based on the distance ratio are inappropriate. It is shown how loops can be used to design exploration activities, and indications for a generic method for comparing mental models based on system dynamics models. The conclusions are preliminary and lines for future research are defined.  
 
Un modelo de dinámica de sistemas tiene múltiples bucles de retroalimentación. Posiblemente se puede explorar desde cualquier variable, ya que los bucles hacen recorrer el modelo entero. Esto podría permitir el diseño de actividades de aprendizaje diversificados, garantizando que se aprende lo mismo. Lo anterior se intentó con el modelo macroeconómico MacroLab. Los resultados de la evaluación de los modelos mentales de los sujetos sugieren que es posible. Pero el método usual de comparación de modelos mentales basado en la razón de distancia es inadecuado. Se muestra cómo el análisis de los bucles permite diseñar actividades de exploración que aseguren la cobertura de ciertas variables, independiente del escenario de shock. Se derivan características de un método general de comparación de modelos mentales para la dinámica de sistemas. Las conclusiones son preliminares e indican los pasos futuros de esta línea de investigación.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB