Show simple item record

La cuestión del hiyab en las aulas. ¿Un caso de conflicto intercultural?;

dc.creatorCheca y Olmos, Francisco
dc.date2020-08-04
dc.date.accessioned2020-11-11T11:25:49Z
dc.date.available2020-11-11T11:25:49Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6184
dc.identifier10.4067/S0718-07052019000300297
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159658
dc.descriptionEverything surrounding the hiyab –Islamic veil- in the western world is being analysed as an issue going beyond a simple item of clothing. It is always examined as a representation of some religious symbols, causing a considerable mistrust among the western culture. In fact, the presence of this veil on Muslim women has always been placed as the central theme in the contemporary feminist debate. The body of Muslim women –this means, whether it should be covered or not- seems to embody nowadays the fireplace between the representations of modernity and what others tend to call anti-modernity. Within this context, it would be appropriate to wonder how Muslim women who have immigrated to western countries –and located in this convergence point- are dealing with all this controversy around wearing the veil or hiyab. As there is not to this day a serious and global research in the Islamic world that studies the precise reasons why women do wear the veil, this article, as the result of an investigation in process, pretends to give voice to these women. This research is focus on young university students. There are some reasons for that: Firstly, they exemplify the elite of their communities or immigrant colonies. They have reached to higher education studies overcoming a several academic failure among their compatriots, which can be also women. Secondly, they are required to have a reasonable academic and personal background which will lead them to a higher professional level. Thirdly, the vast majority of these young women who studies at Spanish Universities were born in Spain or has migrated with their parents when they were very young. Fourthly, they have been educated in a western educational system: secular, democratic, and critical in a free environment. And finally, after their studies they are supposed to obtain a higher professional level, surpassing the socioeconomic status of their parents and siblings.en-US
dc.descriptionTodo lo que en Occidente rodea al hiyab -vestido islámico- se está analizando como una cuestión que va más allá de una simple prenda de vestir. Es examinada siempre como una representación y signo religiosos, que causan mucha desconfianza entre los occidentales. De hecho, la presencia del velo en las mujeres musulmanas siempre ha sido tema central dentro del debate feminista contemporáneo. Visto así, el cuerpo de las mujeres musulmanas -esto es, si ha de ser o no cubierto- parece encarnar hoy el lugar de tensión entre las representaciones de la modernidad y la que otros llaman la anti–modernidad. En este panorama sociocultural, hemos de preguntarnos cómo las mujeres musulmanas inmigradas están viviendo en los países occidentales la polémica del hiyab, dado que en ellas se produce la confluencia Oriente/Occidente. Como no hay una investigación seria y global en el mundo islámico, ni fuera de este, que estudie las razones que llevan a las mujeres a velarse, este artículo, fruto de una investigación en marcha, recoge una investigación etnográfica en Almería (España), dando la palabra a las mujeres. La investigación se centra en jóvenes universitarias. Primero, porque conforman la élite de sus comunidades de inmigradas, segundo, porque se les supone un grado de formación académica y universitaria, tercero, porque la inmensa mayoría de las jóvenes que nos están llegando a la universidad española o han nacido en España o migraron con sus padres cuando eran muy pequeñas, cuarto, se están educando en un ambiente universitario que es democrático, laico, crítico y de libertad y, quinto, se supone que serán futuras profesionales que superarán el estatus socioeconómico de sus padres.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6184/7279
dc.rightsDerechos de autor 2019 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 45 Núm. 3 (2019); 297-312en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 45 Núm. 3 (2019); 297-312es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleThe issue of the Hiyab inside classrooms. A case of an intercultural conflict?en-US
dc.titleLa cuestión del hiyab en las aulas. ¿Un caso de conflicto intercultural?es-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record